- ספריה
- שונות
- משפחה חברה ומדינה
- איך מחנכים, משמעת ואהבה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אסתר בת רחל
מדברי חכמים אנו לומדים שההשפעה החינוכית מתחילה כבר מזמן לידתו של הילד. עוד בטרם הגיע לידי הבנה, הוא כבר מתחיל להתחנך. הנה מצות עלייה לרגל (שמות לד ; כג): "שלֹש פעמים בשנה יֵרָאה כל זכורך את פני האדֹן ד'". "כל זכורך" - אמרו חכמים (חגיגה ד.): "לרבות את הקטנים", ואיזה קטנים חייבים? כל קטן שיכול לאחוז ביד אביו ולעלות לירושלים, להר-הבית, לבית-המקדש. הרי ילד כזה עדיין אינו מבין כלל מהו בית-המקדש ומהי עליה לרגל, ובכל זאת, בשעה שהוא יכול לבצע בפועל את המצוה, כבר יש מצוה לחנכו ולהביאו לִרְאות ולֵרָאות. כי המקום הקדוש משפיע על הנפש ומקדש אותה. וכן מצות הקהל (דברים לא ; יב): "הקהל את העם האנשים והנשים והטף". מצוה להִקהל במוצאי שביעית בבית-המקדש ולהביא את הטף, את כל התינוקות הקטנים ביותר, זו מצוה מהתורה. כנראה שעצם הִמצאותם של תינוקות במקום קדוש ובמעמד קדוש של לימוד תורה, פועלת על נפשם פעולה רוחנית פנימית. מכאן אף למדו חכמים, שיש להביא תינוקות קטנים לבית-הכנסת ולבית-המדרש, כדי שישמעו ויראו, אף שעדיין אינם מבינים כלל. כמובן כל זאת בתנאי שלא יפריעו. על רבי יהושע בן חנניה נאמר (אבות ב ; ח): "אשרי יולדתו", ובירושלמי מסופר (יבמות א ; ו), שכאשר היה עדיין קטן בעריסה, היתה אמו מביאה אותו על-יד בית-המדרש, על-מנת שאוזניו ישמעו דברי תורה.
ומכאן יש ללמוד שכל התנהגות ההורים החל משעת לידת הבן, ואף מקודם לכן, יש לה השפעה על הבנים, אם ההורים מתנהגים במידות טובות, אם יש אוירה נעימה בבית, אוירה של קדושה, של חסד, של דיבורים נכונים. כל זה חודר ומשפיע לטובה על הילדים. ואם חס-ושלום להיפך, במדה קטנה או גדולה, זה גורם השפעה שלילית.
עד כה דיברנו בעיקר על החינוך הבלתי ישיר של הבית, של ההורים, על ילדיהם. כי כאמור, החינוך העקיף - הדוגמא האישית של ההורים, היא הגורם המרכזי בחינוך הילדים, כי היא כוללת את כל החיים. מובן מאליו שעם זה יש לחנך באופן ישיר, ולשלוח את הילדים למוסדות חינוך טובים, ולהשתדל שיהיו בחברה טובה, אבל הפעם למדנו על ההשפעה של ההורים על ילדיהם, בדרך העקיפה, בדוגמא האישית.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (9)
שיעור מס' 73
י"ח אייר תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (10)
שיעור מס' 74
י"ט אייר תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י'
שיעור מס' 98
כ"ה סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (3)
שיעור מס' 97
כ"ד סיון תשפ"ג
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
תורה מן השמים
הכל מתחיל בפנים
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
החיבור הרוחני של פסח ושבועות
אכילת חמץ בשבת הצמודה לשביעי של פסח
הלכות שטיפת כלים בשבת
מהו הכח שמוציא את עם ישראל ממשבר?
למה משווים את העצים לצדיקים?
למטר השמיים
המשך טענות הנוצרי
מאמר ראשון
הרב חיים אביהוא שוורץ | י"ב שבט תשפ"ה
"לעסוק בדברי תורה", "והערב נא"
עולת ראיה – המשך השכמת הבוקר
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד' כסליו תשפ"ה
