- שבת ומועדים
- עניני מועדים
מצוות מחצית השקל הייתה נוהגת בזמן שבית המקדש היה קיים, כשכל אחד מישראל הביא מחצית השקל, ומכסף זה היו קונים את קרבנות הציבור שהיו מקריבים במקדש מר"ח ניסן ולכל השנה החדשה. וכך יוצא שכל ישראל היו שותפים בעבודת הקרבנות במקדש, והקרבנות הוקרבו בשם כל ישראל.
ובגמרא מסכת מגילה (יג:) מובא טעם למצוות מחצית השקל:
'אמר ריש לקיש גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים שקליהן לשקליו' – כלומר, המן זיהה רפיון בישראל וטען בפני אחשורוש, שישראל ישנו מן המצוות, ולכן זו שעת כושר לפגוע בישראל, אך שקלי ישראל הם התשובה לשקליו של המן, כי מצוות מחצית השקל שעל ידה ישראל שותפים במצוות קרבן התמיד, שהייתה בכל יום בבית המקדש בבוקר ובין הערבים, שהיא עבודה תמידית שלא פוסקת, מבטאת ומראה שתמיד ישראל דבוקים בה'. (ובזמן שאין בית המקדש, אומרים את פרשיות הקרבנות ופרשת קרבן התמיד וזה נחשב כאילו מקריבים את הקרבן). וזהו המצב האמיתי של ישראל, ולא המצב החיצוני שלפעמים הם 'ישנים' מן המצוות.
מצוות 'מחצית השקל' - מבטאת גם את אחדות ישראל סביב עבודת ה'. שזהו המצב הנעלה ביותר שיכול להיות. כל ישראל שותפים ביחד בשווה בעבודת הקרבנות במקדש. חז"ל מתארים שמשה רבנו התקשה להבין מה המטבע של מחצית השקל, והקב"ה הראה לו מטבע של אש מתחת כסא הכבוד – כלומר, על ידי מצוות מחצית השקל, עם ישראל התעלה למדרגה של הכלל שעובד את ה', התעלה אל השורש האחדותי שלו, למדרגת כנסת ישראל הנושאת את כסא ה' בעולם. לכן המטבע הזה מגיע עד כסא הכבוד שזהו תפקידם של ישראל להיות נושאי שם ה' בעולם (ע"פ אבי מורי שליט"א).
מצוות מחצית השקל – מלמדת אותנו להיות בענווה – כשכל אחד נותן חצי בלבד, הוא זוכר שאינו שלם ושהוא זקוק להשלמה של זולתו. האדם כשהוא לבדו תמיד חסר, האיש זקוק להשלמה מהאשה ולהפך, ורק כששניהם יחד הם נקראים אדם (יבמות סג.) ונחשבים דבר שלם, כמובא בזוהר שכל אחד מהם לבדו, נחשב פלגא גופא. וכן ביחס לכלל - היחיד, הפרט, כשהוא לעצמו חסר ואינו שלם, ורק בהצטרף מחציות השקלים מכל עם ישראל יכולים להגיע אל השלמות.
נזכה לבניין בית המקדש במהרה ולקיום מצוות מחצית השקל כהלכתה, ולהיות תמיד מאוחדים ובפרט סביב עבודת ה'.
לאן נעלמה האמת?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
האם מותר לפנות למקובלים?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
ראיית המבט השלם
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
לקום מהתחתית של התחתית
איך ללמוד גמרא?
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת