- הלכה מחשבה ומוסר
- למהלך האידאות בישראל
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
הִתְאַחֲדוּת הָאִידֵאוֹת בִּכְנֶסֶת־יִשְׂרָאֵל בִּתְחִיָּתָהּ בְּאַרְצָהּ, רָשְׁמֵי דְּרָכֶיהָ וּפְעֻלּוֹתֶיהָ
הַהֶכְשֵׁר שֶׁל הָרוּחַ הַלְּאֻמִּי שֶׁל כְּנֶסֶת־יִשְׂרָאֵל לְהִתְנַעֵר וְלָקוּם לִתְחִיָּה, תָּלוּי הוּא בְּמִדַּת אֶפְשָׁרוּתוֹ לְקַבֵּל אֶת הָאוֹרָה הָאֱלֹהִית הָעֶלְיוֹנָה, לִהְיוֹת לוֹ לְנִשְׁמַת חַיִּים.
וְאָמְנָם הַזְּמַן עָשָׂה אֶת שֶׁלּוֹ וְחֹשֶׁךְ הַגָּלוּת גַּם הוּא פָּעַל אֶת פְּעֻלָּתוֹ.
למהלך האידאות בישראל (44)
הרב אליהו ברין
38 - התרחקות האנושות מהאידאה ה"דתית"
39 - פעולתה החיובית של הגלות
40 - סיום הגלות ואיחוד האידאות
טען עוד
פִּזּוּרָהּ שֶׁל כְּנֶסֶת־יִשְׂרָאֵל בָּעוֹלָם הִכְרִיעַ הַרְבֵּה לְצַד הַטּוֹב אֶת מַהֲלָךְ הַעוֹלָם הַכְּלָלִי.
בִּטּוּל הַמֶּרְכָּז הַלְּאֻמִּי הִפְסִיק אֶת הַמַּחֲשָׁבָה הַמֻּטְעֵית לַחְשֹׁב אֶת הַהַכָּרָה הָאֱלֹהִית הָעֶלְיוֹנָה רַק לְנַחֲלָה מֻגְבֶּלֶת בִּתְחוּם גֵיאוֹגְרָפִי מְיֻחָד וּבְמַמְלָכָה מְיֻחֶדֶת, "וְעֵינֵיכֶם תִּרְאֶינָה, וְאַתֶּם תֹּאמְרוּ: יִגְדַּל ד' מֵעַל לִגְבוּל יִשְׂרָאֵל".
וְרַעְיוֹן זֶה הַנִּרְאֶה כְּבוֹדֵד, עָזַר הַרְבֵּה לִבְהִירוּת הַמֻּשָּׂגִים הָרִאשׁוֹנִים בִּכְלָל וְהַשְׁפָּעָתָם לְטוֹבָה.
הַבִּסּוּם הַכְּלָלִי שֶׁל הָעוֹלָם, הַבָּא מֵהַשְׁפָּעַת־כֹּחָהּ שֶׁל כְּנֶסֶת־יִשְׂרָאֵל, וּלְכָל הַפָּחוֹת מֵהַכְרָעָתָהּ הַחֲשׁוּבָה, גַּם אוֹ בְּיִחוּד בְּגָלוּתָהּ וּפִזּוּרָהּ, הוּא עָנָף מִבִּסּוּמָהּ שֶׁל הָאֻמָּה בְּעַצְמָהּ, שֶׁחוֹזֵר גַּם הוּא לְעוֹרֵר אֶת רוּחַ־הַחַיִּים בָּאֻמָּה.
הַחוֹטֵא אֲשֶׁר נַפְשׁוֹ הֻטַּמָּאָה, כָּל עוֹד טֻמְאָתוֹ בּוֹ יִשְׁכַּב בְּבָשְׁתּוֹ וּמִכְשׁוֹל־עֲווֹנוֹ נֶגֶד פָּנָיו הוּא, וְגַם אִם יִתְגַּבֵּר בְּכֹחַ עַזּוּת־מֵצַח רַק מְעַט יַעֲמֹד וְעַד מְהֵרָה תָּשׁוּחַ עָלָיו נַפְשׁוֹ וְיָשׁוּב וְיִשָּׁפֵל בְּקִרְבּוֹ.
רַק אַחֲרֵי רַצּוֹתוֹ אֶת עֲווֹנוֹ יָחוּשׁ מֵחָדָשׁ אֶת טָהֳרָתוֹ וְאֶת עַצְמוֹ וְיָשׁוּבוּ לוֹ כֹּחוֹ, גְּבוּרַת־רוּחוֹ וְעֹז־פָּנָיו.
כְּנֶסֶת־יִשְׂרָאֵל בְּכָל יְמֵי גָּלוּתָהּ יָדְעָה אֶת עֲווֹנָהּ וְחָשָׁה אֶת מַכְאוֹבָהּ הָרוּחָנִי, בְּחֻלְשָׁה שֶׁל כְּלִימָה פְּנִימִית.
כָּל אַנְשֵׁי־הַשֵּׁם שֶׁהָיוּ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר בְּמֶשֶׁךְ הַגָּלוּת, אֲשֶׁר גַּם בְּמַצָּב שֶׁל גָּלוּת אֲיֻמָּה וְהַשְׁפָּלָה נוֹרָאָה, הַמְדַכֵּאת רוּחַ וָנֶפֶשׁ, הִתְעַלּוּ לִהְיוֹת אַנְשֵׁי קֹדֶשׁ קְדוֹשֵׁי עֶלְיוֹן, לֹא יָכְלוּ לְהַכְנִיס בְּקֶרֶב הָאֻמָּה בִּכְלָלָהּ רוּחַ־גְּבוּרָה וְהִתְרוֹמְמוּת־עֹז בּוֹלֶטֶת וּגְלוּיָה.
כִּי הַנְּשָׁמָה הַכְּלָלִית שֶׁל הָאֻמָּה הָיְתָה צְרִיכָה לְהִתְקַדֵּשׁ וּלְהִטַּהֵר מִטֻּמְאָתָהּ.
תחיית האומה
למהלך האידאות בישראל פרק ו'
הרב אליהו ברין | כ"ח אדר א תשע"ו
מצבו של עם ישראל לאחר התרסקות הלאומיות
פרק ד'
הרב אליהו ברין | ד' טבת תשע"ו
יחס היחיד לכלל בזמן התחיה
אורות, למהלך האידאות בישראל, עמ' קיז
הרב הראל כהן | כ"ג כסלו תשפ"ה
יסודות הנצרות והאסלאם
הרב אליהו ברין | כ"ג שבט תשע"ו
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
הלכות קבלת שבת מוקדמת
נס חנוכה בעולם שכלי ?
איך ללמוד גמרא?
סוד ההתחדשות של יצחק
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
ראיית המבט השלם
איך המזוזה שומרת עלינו?
דיני פרשת זכור
דווקא בשעות (הכי) חשוכות של הלילה - מתחיל להשתפר
איך עושים קידוש?