- הלכה מחשבה ומוסר
- קרבת אלוקים
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
אֵין אָנוּ מַפְסִיקִים עוֹד אֶת הַחוּט, כִּי אִם מַמְשִׁיכִים אוֹתוֹ הָלְאָה גַּם מֵעַל לִגְבוּל הַחַיִּים, בְּהוֹסִיפֵנוּ לַחֲטֹט וְלָלֶכֶת, לְטַפֵּס וְלַעֲלוֹת, לִשְׂחוֹת וְלִשְׂחוֹת עִם הַזֶּרֶם וְלִמְצוֹא אֶת הַשְּׁאִיפָה גַּם בְּחַדְרֵי חֲדָרֶיהָ בְּטֶרֶם בָּאָה לִידֵי הִתְגַּלּוּת לָנוּ.
הַדְּחִיפָה לִשְׁאִיפַת קִרְבַת-אֱלֹהִים אֵינָהּ מוֹצִיאָה מִכְּלָלָהּ כָּל "יֵשׁ".
הִיא מַקֶּפֶת אֶת כֹּל וּמְלֵאָה בַּכֹּל, וְאַחַת הִיא וִיחִידָה בְּכָל חֶזְיוֹנוֹתֶיהָ.
"ד' מָעוֹן אַתָּה הָיִיתָ לָּנוּ בְּדֹר וָדֹר, בְּטֶרֶם הָרִים יֻלָּדוּ וַתְּחוֹלֵל אֶרֶץ וְתֵבֵל וּמֵעוֹלָם וְעַד עוֹלָם אַתָּה אֵל".
הָאַפְסִיּוּת, הַתֹּהוּ וָבֹהוּ וְהַחֹשֶׁךְ, הָעוֹלָם הָאֵתֵירִי, הָעַרְפִלִּי, הַנּוֹזְלִי וְהַמּוּצָק וְכָל הַקּוֹדֵם וְקוֹדֵם דְּקוֹדֵם שֶׁל כָּל אֵלֶּה, הַכֹּל נִמְשָׁךְ וּבָא מִן הַדְּחִיפָה הַכְּלָלִית עִמָּהּ וְעַל יָדָהּ, עַד בּוֹאָהּ אֶל הַסִּדּוּר הָאוֹרְגָּנִי וְעַד הָעוֹלָם הֶחָי.
- בָּאָדָם כְּבָר הִיא מְפֻתַּחַת בְּגָלוּי בִּשְׁנֵי חֶזְיוֹנוֹתֶיהָ: עַצְמוּתָהּ הַמֻּכְרַחַת בְּעֹז-הַחַיִּים וְהַשִּׁכְלוּל שֶׁלְּעֻמַּת הַחֹפֶשׁ שֶׁל הִסְתַּגְּלוּת לְהִתְגַּלּוּת הַבְּחִירָה הַמּוּסָרִית בִּשְׁלֵמוּת צִבְיוֹנָהּ, הָעוֹמֶדֶת לְפָנֵינוּ בַּנֶּפֶשׁ הָאֱנוֹשִׁית.
הִנְנוּ נִגָּשִׁים בָּזֶה לִתְפֹּשׂ בְּמַדָּעֵנוּ אֶת "הַחֹמֶר וְהַצּוּרָה" שֶׁל הַחַיִּים בְּחֹבָרֶת: הַהֶכְרֵחַ הָעַצְמוּתִי בְּתוֹר "חֹמֶר" הַחַיִּים, וְחֹפֶשׁ הַהִשְׁתַּלְּמוּת בְּתוֹר "צוּרָה" מַטְבַּעַת צִבְיוֹנוֹת חֲדָשִׁים וּמְפֻתָּחִים מִזְּמַן לִזְמַן וּמִתְּקוּפָה לִתְקוּפָה, שֶׁשְּׁנֵיהֶם יַחַד, כְּמוֹ הַהֶכְרֵחַ וְהַחֹפֶשׁ, הַחֹשֶׁךְ וְהָאוֹר, כֵּן הַמְּצִיאוּת הַיְסוֹדִית וְהַשִּׁכְלוּל הוֹלְכִים בְּקַו אָרֹךְ וּמַקִּיף וּמְסַבְּבִים אֶת כָּל הַמָּצוּי הָעוֹלָמִי וְעוֹשִׂים הֲוָיָה שְׁלֵמָה דַּוְקָא עַל יְדֵי הִתְבַּדְּלָם בְּעֶצֶם וְהִתְחַבְּרָם בְּפֹעַל.
כָּל תְּנוּעָה בְּהַהֲוָיָה, בֵּין בַּתְּנוּעָה הָרָאשִׁית שֶׁל דְּרִיכַת הַהֲוָיָה אֶל הַמְּצִיאוּת, וּבֵין הַתְּנוּעוֹת הַתְּדִירִיּוֹת בְּכָל מָקוֹם שֶׁהֵן מִתְגַּלּוֹת, בֵּין בְּכָל הַמַּעֲרָכוֹת שֶׁבְּמֶרְחַב הַטֶּבַע הַכְּלָלִי, וּבֵין בִּנְתִיבוֹת הַנְּשָׁמָה הַחַיָּה – הִיא בִּשְׁאִיפָה לְקִרְבַת אֱלֹהִים.
וְאֵין הֶפְרֵשׁ כְּלָל בְּאֵיזֶה צוּרָה הַתְּנוּעָה מִתְלַבֶּשֶׁת וְאֵיךְ הוּא עֶרְכָּהּ בְּיַחַשׂ הָעֲרָכִים הַמּוּסָרִיִּים.
הַהֶכְרֵחַ הוּא מָלֵא כֹּל, מִתְנוֹעֵעַ הוּא הַתֹּהוּ-וָבֹהוּ בְּתוֹכִיּוּתוֹ, מִתְעַלֶּמֶת בּוֹ הַשְּׁאִיפָה לְקִרְבַת אֱלֹהִים וְאֵינָהּ יוֹצְאָהּ אֶל הַפֹּעַל.
הַשְּׁאִיפָה הַזֹּאת בִּדְרִיכָתָהּ לְצַד הַהִשְׁתַּכְלְלוּת שֶׁל הַחֹפֶשׁ מְאִירָה הִיא אֶל כָּל הָאֹפֶק שֶׁל הַהֲוָיָה.
בְּצֵאתָהּ מִתּוֹךְ מַעֲמַק הַהֶכְרֵחַ הַפְּנִימִי אֶל מֶרְחַב הַחֹפֶשׁ, כְּבָר יֵשׁ מָקוֹם לִבְסִיס הַהַעֲרָכָה הַמּוּסָרִית, לְחַלֵּק בֵּין "מַעֲשֵׂיהֶם שֶׁל צַדִּיקִים" לְ"מַעֲשֵׂיהֶם שֶׁל רְשָׁעִים", בֵּין הַהִתְגַּלּוּת שֶׁל הַחַיִּים בַּתְּכוּנָה הַמְקַיֶּמֶת אֶת הָעוֹלָם וּבֵין הִתְגַּלּוּתָהּ בַּתְּכוּנָה שֶׁמְּאַבֶּדֶת אוֹתוֹ: "בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת נִבְרָא הָעוֹלָם, וּמַה תַּלְמוּד-לוֹמַר? אֶלָּא לְהִפָּרַע מִן הָרְשָׁעִים שֶׁמְּאַבְּדִים אֶת הָעוֹלָם, וְלִתֵּן שָׂכָר טוֹב לַצַּדִּיקִים שֶׁמְּקַיְּמִים אֶת הָעוֹלָם".
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ.
וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם, וְרוּחַ-אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם.
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: "יְהִי אוֹר".
וַיְהִי אוֹר.
וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ.
וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר: "יוֹם", וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא: "לָיְלָה", וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר – יוֹם אֶחָד".
"לָאוֹר יוֹם" – אֵלּוּ מַעֲשֵׂיהֶם שֶׁל צַדִּיקִים, "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה" – אֵלּוּ מַעֲשֵׂיהֶם שֶׁל רְשָׁעִים"...
זֶהוּ הַפֶּתַח לִיסוֹד הַהִתְגַּלּוּת שֶׁל הַהֲוָיָה כֻּלָּהּ, שֶׁל כָּל הַחַיִּים לִגְוָנֵיהֶם הַקוֹסְמִיִּים וְהַמּוּסָרִיִּים וְכָל הָרְכוּשׁ הָרוּחָנִי שֶׁל הָאֱנוֹשִׁיּוּת שֶׁשְּׁאִיפַת חַיֶּיהָ נוֹסֶדֶת עָלָיו.
וְאִידָךְ פֵּרוּשָׁא הוּא – "זִיל גְּמֹר"!
סיום המאמר: קרבת ה' המופיעה בתמצית של עמ"י
מאמרי הראי"ה עמ' 38-39
הרב הראל כהן | כ"ג אדר ב' תשפ"ד
חידת החיים והמציאות האלוקית
מאמרי הראי"ה עמ' 35
הרב הראל כהן | כ"ה אדר א' תשפ"ד
סיכום פרק א' במאמר ותחילת פרק ב'
מאמרי הראי"ה עמ' 34-35
הרב הראל כהן | כ' אדר א' תשפ"ד
קרבת אלוקים בישראל, ובמיוחדים שבישראל
מאמרי הראי"ה עמ' 37-38
הרב הראל כהן | ט"ז אדר ב' תשפ"ד
הרב הראל כהן
הרקע ההיסטורי לאדר היקר - חלק א'
י"ח סיון תש"פ
פנימיות התורה בדור התחיה
אורות, למהלך האידאות בישראל, עמ' קיז-קיח
ז' טבת תשפ"ה
השלכות המחשבה הילדותית בתפיסת האלוקות
עקבי הצאן עמ' קלא
י"ח אייר תשפ"ג
סיכום פרק א' במאמר ותחילת פרק ב'
מאמרי הראי"ה עמ' 34-35
כ' אדר א' תשפ"ד
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
סוד ההתחדשות של יצחק
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך להתכונן לחגים?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
איך נראית נקמה יהודית?
הקשר בין ניצבים לראש השנה
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
חידוש כוחות העולם
איך מגדירים כללי מלחמה?