- משפחה חברה ומדינה
- גאולה - מצב בלתי הפיך
- ספריה
- גאולה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד
אך נראה שאין להשוות את המצב עכשיו למצב שהיה בזמן החורבן. וכך נאמר בזוהר (תשא קפט, א): בוא וראה כמה רחמים ריחם הקב"ה על ישראל, בדומה למלך שהיה לו בן יחיד ואהב אותו אהבת נפש, ומתוך אהבתו נתן אותו לאמו שתגדלו ותלמד אותו דרכים ישרות. פעם אחת חטא הבן לאביו, בא אביו והכה אותו ואחר-כך מחל לו על חטאו. חזר וחטא לאביו כבתחילה. הוציאו אביו מביתו בכעס רב. יצא הבן מהבית, ובמקום שילמד לקח וילך בדרך הישרה ויהיה זכאי כראוי, כדי שישמע אביו וישתוקק אליו, אמר, מאחר שיצאתי מהיכל אבי אעשה מכאן והלאה כל מה שאני חפץ. הלך והתחבר לחברה מקולקלת וקלקל עימהם ונתלכלך בליכלוך של טינוף ונטמא בכל טומאה, וכל מעשיו לא היו אלא עמהם. אמו המלכה, שידעה שבנה נתחבר לפרוצות, הצטערה ובכתה על בנה.
יום אחד ראה המלך בבִכיהּ, שאל אותה לפשרו, והיא השיבה לו: הרי בננו גורש מהיכל המלך, ולא די שאינו נמצא אתנו אלא שהוא יושב בבתי פרוצות. מה יאמרו כל בני העולם? בן המלך יושב במקום מטונף. התחילה לבכות ולהתחנן אל המלך. אמר המלך, בשבילך אחזיר אותו ואת תהי עריבה לו, שלא יחטא. אמר המלך, כיון שכך הוא, אי-אפשר להחזיר אותו ביום, בגלוי, שבושה הוא לנו ללכת אחריו למקום הפרוץ. אם לא היה כך שטינף עצמו וחילל כבודי, הייתי אני וכל צבאותי הולכים להחזירו בכבוד גדול, בקבלת פנים חגיגית, תוקעי חצוצרות לפניו וכלי מלחמה מימינו ומשמאלו, עד שכל בני העולם ידעו שבן מלך הוא החוזר לביתו. אבל עתה, כיון שהוא טינף עצמו וחילל כבודי, הוא יחזור בסתר שלא יכירו בו. אלו דברי הזוהר.
וכמו התקווה שהחזרה לבית המלך תשפיע על הבן לתקן את מעשיו ותחזירו למוטב, כך יש לראות את החזרה לארץ-ישראל היום. היום החזרה לארץ-ישראל היא להוציא אותנו מבין הגויים על-מנת להשיב אותנו אל ד', על-מנת לסלק את ההשפעה השלילית של הגלות בארצות נכר. כי כל הקלקולים הם פועל יוצא מהגלות. והתיקון הולך ובא ככל שאנו שבים לארצנו. כעת כבר התברר שהגלות פועלת עלינו רק לרעה, היא לא מתקנת אותנו, ורק החזרה לארץ-ישראל, ארץ הטהרה והקדושה, היא תפעל עלינו לטובה. אין חזרה אפוא מדרך הגאולה (תנחומא שופטים ט [י]), אבל יש צורך לתקן את מעשינו ואז נחסוך מאתנו הרבה יסורים ממרקים ונתקדם בדרך גאולתנו בשמחה.

תשובה לטענה הראשונה: הכל צפוי והרשות נתונה
הרב ש. יוסף וייצן | תשס"א

שבע טענות כנגד שיטת "ודאות הגאולה"
הרב ש. יוסף וייצן | תשס"א

תשובה לטענה הרביעית: גאולה אלקית לעומת גאולה אנושית - ההבדל הגדול
הרב ש. יוסף וייצן | תשס"א

תשובה לטענה החמישית: הגדיל ה' לעשות עם אלה... הגדיל ה' לעשות עימנו
הרב ש. יוסף וייצן | תשס"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק יח (6)
שיעור מס' 117
כ"ב תמוז תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (2)
שיעור מס' 91
ט"ז סיון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (10)
שיעור מס' 74
י"ט אייר תשפ"ג
הלכות נתינה בפורים
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
מה חשוב לשים לב כשמדליקים נרות שבת?
למה משווים את העצים לצדיקים?
שתי דקות על בדיקת חמץ
איך מתכוננים לקבלת התורה?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
מהפרי ועד הגאולה
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
סנהדרין דף נ"ו
הרב אלי סטפנסקי | י"ג שבט תשפ"ה
