- מדורים
- ענג שבת
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
רבות נכתב על הסדר וההדגתיות של מכות מצרים. גם בנושא אי-ההפיכות של המכות יש מדרג עולה: בתחילה יכלו החרטומים לעשות גם הם בלהטיהם, לאחר מכן ככל שמדובר בנזקים לרכוש - רכוש ניתן לרכוש לאחר הנזק. לאחר ההתראה של מכת הארבה פונים חרטומי מצרים לפרעה ומבקשים ממנו לשלח את ישראל: "הטרם תדע כי אבדה מצרים". התורה אינה מפרטת את תשובת פרעה לחרטומים אך ניתן לשער שתגובתו הייתה - ארבה בא וארבה הולך במוקדם או במאוחר תחזור מצרים להיות "כגן ה' כארץ מצרים". אפילו מכות שגרמו למות אדם - יכולות להירפא בהולדתו של אדם אחר ונחמה בו (כך מצינו באיוב). אולם, מכת בכורות - אינה הפיכה. גם אם יוולד ילד חדש - הוא לא יכול להפוך לבכור.
ישנו עיקרון משפטי של מניעות. לפי עקרון זה צד א' שאיפשר לצד ב' לעשות מעשה וצד ב' הלך ושינה את מצבו לרעה כתוצאה מהסכמת צד א' - אזי צד א' מנוע מלחזור בו מהסכמתו. אולי זהו פשר החיפזון באכילת הפסח. בני ישראל אוכלים את הפסח כשהם מוכנים ליציאת מצרים - מותניהם חגורים נעליהם ברגליהם וצרורותיהם כבר ארוזים ומוכנים לדרך. מיד עם הינתן הסכמת פרעה ליציאת מצרים - יוצאים בני ישראל ובכך "משנים את מצבם" באופן שפרעה כבר לא מורשה, משפטית, לחזור בו.
ענג שבת (277)
הרב מנחם דסברג
105 - עיקר עבודת האדם
106 - על משפט וכלכלה בפרשות בא בשלח
107 - אתה חונן לאדם דעת
טען עוד
איך מגדירים כללי מלחמה?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
הכוח המיוחד של שבת שובה
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך נראית נקמה יהודית?
לקום מהתחתית של התחתית
ראיית המבט השלם
כל ההתחלות קשות
מה מחבר שמיים וארץ?