- ספריה
- שונות
- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכות בין אדם לחברו
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
4815
במסכת פסחים (שם) מובאת סוגיה שלמה שעוסקת בלשון נקייה. ושם אומרת הגמרא, שלא רק התורה הקפידה בלשונה אשר יצאה מפי הגבורה, אלא גם חכמים מצווים להקפיד על לשונם, שנאמר (איוב טו ; ה): "ותבחר לשון ערומים". ולא רק בדברי תורה יש להיזהר בלשון נקייה, אלא אף בשיחה בעלמא, בשיחת חולין, ועל זה יש פסוק נוסף (איוב לג ; ג): "ודעת שפָתַי בָּרוּר מִלֵּלוּ", כלומר לשון מבוררת ונקייה. ושם מסופר על שני תלמידים שהיו יושבים לפני הלל, אחד מהם הוא רבי יוחנן בן זכאי, ויש אומרים לפני רבי, ואחד מהם רבי יוחנן. אחד דיבר בלשון נקייה והאחר לא. "חד אמר: מפני מה בוצרין בטהרה ואין מוסקין בטהרה? וחד אמר: מפני מה בוצרין בטהרה ומוסקין בטומאה? אמר: מובטח אני בזה [- שאמר בלשון נקיה], שמורה הוראה בישראל. ולא היה ימים מועטים עד שהורה הוראה בישראל". ועוד מסופר שם על שלושה כהנים שדיברו ביניהם על מה שקיבלו מלחם-הפנים. אחד אמר: "הגיעני כפול". ואחד אמר: "הגיעני כזית", ואחד אמר: "הגיעני כזנב הלטאה". בדקו אחרי זה שאמר בלשון מגונה על לחם-הפנים "הגעני כזנב הלטאה", ומצאו שהוא פסול לכהונה, שהוא חלל. הלשון מראה מי הוא האדם.
מורנו ורבנו הרב צבי יהודה זצ"ל, היה בורר את לשונו ומדבר בלשון נקייה באופן מיוחד. על אדם שהיה מקולקל מדי במידות, אמר: אין להתבטא עליו בלשון שלילית, אלא לומר שהוא צריך תיקון במידות. על חולה לא היה אומר - 'פלוני חולה מסוכן', אלא 'פלוני זקוק לרפואה גדולה'. כאשר אחותו שכבה על ערש דווי בשעותיה האחרונות, והוא ידע את המצב, הוא שאל - 'האם יש לה עוד קשר עם החיים'. כאשר אמר לו תלמיד, 'כשהרב יורד במדרגות שם למטה מישהו מחכה לרב', אמר הרב 'אני לא יורד במדרגות אני הולך במדרגות', וכדומה. תמיד בחר את לשונו, לשונו היתה מבוררת, כנאמר: "ותבחר לשון ערומים" וכן: "ודעת שפתי ברור מללו". כל זה מכיון שברית כרותה לשפתיים (מועד-קטן יח.). לדיבור שאדם מוציא מפיו יש כח, יש לו השפעה. הדיבור קובע את המציאות, וצריך להימנע מלדבר דברים שליליים ויש לדבר תמיד בלשון חיובית, בלשון נקייה, שהיא מוסיפה טהרה וקדושה. "אמרות ד' אמרות טהרות כסף צרוף בעליל לארץ מזֻקק שבעתים" (תהלים יב ; ז).
חגורות-בטיחות רוחניות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ו בטבת ה'תשנ"ה
שלמות המשפחה בחברה המודרנית
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ב' בסיון ה'תשנ"ד
לדון לכף זכות גם את הטובים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ט במר-חשוון ה'תשנ"ד
ירידה צורך עליה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ז' בסיון ה'תשנ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (4)
שיעור מס' 93
י"ח סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (2)
שיעור מס' 96
כ"ג סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (2)
שיעור מס' 91
ט"ז סיון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (10)
שיעור מס' 74
י"ט אייר תשפ"ג
הכל מתחיל בפנים
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
למה משווים את העצים לצדיקים?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
מה המשמעות הנחת תפילין?
בריאת העולם בפרשת לך לך
האם מותר לפנות למקובלים?
מיהו האדם הקרוב ביותר אל המלך?
לקום מהתחתית של התחתית
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מה הייעוד של תורת הבנים?
"לעסוק בדברי תורה", "והערב נא"
עולת ראיה – המשך השכמת הבוקר
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד' כסליו תשפ"ה
