- ספריה
- פתיחה
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
יהודה בן הדסה הינדה מלכה
3324
אם אכן כזו היתה פגישתנו עם פרשת הבריאה, מסתבר כי אחת הדרכים שהיו עוזרות לנו לעמוד על טיבם ומהותם של תכני הבריאה היתה לעקוב אחרי הופעתם בהמשך התורה. זהו הכלי היסודי שילווה אותנו לאורך החוברת: מעקב מדוקדק אחרי המילים והתכנים המרכיבים את פרשת הבריאה, כפי שהם מופיעים בהמשך התורה.
בדורות שעברו היה צורך באלפי שעות לכל הפחות כדי לערוך מעקב כזה. נכתוב דוגמה לכך: לאורך מעשה הבריאה נזכרת המילה 'טוב' פעמים רבות - בעוברה שם כחוט השני - מה שמעורר מייד את השאלה על טיבו של מה שמוצפן ב'טוב' הזה. אולם, כיצד יכול אדם מן השורה לדעת באלו מקומות עוסקת התורה בטוב שמיטיב ה', אילו לא היה עובר בצורה מדוקדקת על כל התורה שבכתב? וגם אחרי שהיה עובר על כולה, היה מקנן בליבו החשש שמא דילג בטעות על אחד המקומות. וכיצד יוכל אדם זה לדעת היכן כל המקומות בהם מוזכרים בתורה האור וההבדלה האלוקית? וכיוצא בזה בעשרות רבות של חיפושים בהם נדרשת תשובה שלמה ומדויקת. כיום ניתן להגיע בקלות רבה לתשובות מדויקות לשאלות הללו וכיוצא בהן תוך חלקי שניות, בעזרת אמצעי החיפוש הטכנולוגיים. אציין כי לצורך הדברים האמורים בחוברת זו נעזרתי בפרוייקט השו"ת שבהוצאת אוניברסיטת בר אילן, ובתקליטור התורני שבהוצאת חברת DBS.
כפי שנראה, מעקב אחרי תכני פרשת הבריאה בהמשך התורה מגלה שתי תמונות בהירות, שיש בהן גם מן החידוש וההפתעה. התמונות הללו הריהן כקרקע פוריה, אותה ניתן להמשיך ולעבד, והדברים ממחישים מזווית נוספת את דברי חז"ל "הפוך בה והפוך בה, דכולה בה".
אשמח מאוד לקבל כל הארה, הוספה והערה הנוגעת לדברים. לשם כך ניתן לפנות לכתובת: יעקב כהן, בית אל, ת.ד 293, או בדוא"ל: [email protected].
מה הייעוד של תורת הבנים?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
איך לקשור את הסכך?
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
אכילת חמץ בשבת הצמודה לשביעי של פסח
איך להתכונן לחגים?
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
ראיית המבט השלם