- מדורים
- קול צופיך - הרב שמואל אליהו
- פרשת שבוע ותנ"ך
- אמור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
ישראל בעלייה
מאז הקמת המדינה אנחנו בעלייה. לפני 100 שנים היו פה 70,000 יהודים. בתש"ח, כעבור 30 שנה, היו בארץ ישראל 650,000 יהודים. בשנת תשכ"ז-1967 היו פה 2,000,000 יהודים. ועכשיו יש כ-7,000,000 יהודים בארץ ישראל. 49% מעם ישראל חי היום בארץ ישראל.
בכל שנה אנחנו גדלים, בכל שנה אנחנו מתעצמים גם בכמות וגם באיכות. בתחילת דרכה הייתה מדינת ישראל במשטר של צֶנַע שבו חילקו אוכל בקצבה לתושבי המדינה, היום מדינת ישראל נמצאת בין עשרים המדינות העשירות בעולם. בעבר היינו מתחננים שימכרו לנו נשק להגן על עצמנו, היום האומות עומדות בתור לקנות מאיתנו כלי נשק מתקדמים.
פעם ירושלים הייתה עיר קטנה, היום חיים בה למעלה מחצי מיליון יהודים. בשנת תש"ח היו בארץ 100 בחורי ישיבה. ע"פ משרד החינוך יש היום מאות ישיבות ועשרות אלפי לומדי תורה. 184,864 בחורי ישיבה ואברכים. 1,200 כוללים. 330 ישיבות קטנות. 387 ישיבות גדולות, ועוד היד נטויה.
וּלְשׁוֹנִי תֶּהְגֶּה צִדְקֶךָ כָּל הַיּוֹם תְּהִלָּתֶךָ
קול צופיך - הרב שמואל אליהו (637)
הרב שמואל אליהו
527 - איך נרגיש בזמן המקדש?
528 - מצמיחה לשמחה
529 - עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם
טען עוד
כמו כן צריך להודות על החכמה של עם ישראל במילים "אתה חונן לאדם דעת". להודות על תהליך התשובה והכפרה במילים "כי אל טוב וסלח אתה". לכוון על התמדת תהליך הגאולה במילים "כי אל גואל חזק אתה" וכו'. בדרך זו אפשר לכוון כמעט בכל ברכה על תהליך הגאולה שבדורנו.
ישראל – סיפור הצלחה
אספנו קצת נתונים על שפע הטוב שה' משפיע על עם ישראל. הנתונים מתוך מצגת של ד"ר אדם רויטר ונגה קינן מחברי הספר "ישראל סיפור הצלחה". זו מצגת שיוצאת כל שנה על הישגי מדינת ישראל. מצגת שמחממת את הלב ומדגישה לנו את הדברים שעליהם צריכים להודות.
לחץ כאן לפתיחת המצגת
המצגת עוסקת בנתונים של מדינת ישראל, כולל הערבים. כיוון שהערבים הם לא חלק מהעם שלנו, הוספנו למצגת ניתוח על הצמיחה של עם ישראל במנותק מהערבים, שמשנים את כל המדדים של הצמיחה לרעה. נתוני האמת של עם ישראל חשובים לכל מי שחושב על עלייה ורוצה לדעת באמת כמה טוב בארץ ישראל.
כמה טוב ה' - במיוחד בשנה האחרונה
מדינה שמחה
בכל שנה מודד האו"ם את האושר העולמי. הוא בודק 150 מדינות שונות על פי מדדים וסרגלים מקצועיים שהוא בנה לעצמו. הסוקרים שאלו אנשי כל מדינה אם הם מאושרים וכמה הם מרוצים מעצמם. במבחן הזה נמצאת ישראל במקום ה-9, וזו התקדמות משנה שעברה שבה היינו במקום ה-12 מתוך 150 מדינות.
מלבד האו"ם בדקו את הנתונים הללו בארגון OECD שהוא ארגון שמורכב מ-37 מדינות מפותחות, אשר אחראיות ליותר מ-60% מהתוצר העולמי. כך גם מלמד המדד האחרון של הלמ"ס לאיכות חיים (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), שם עולה כי כמעט 90% מתושבי מדינת ישראל מרוצים מחייהם.
עם ישראל שמח הרבה יותר
המדד הזה נכון למדינת ישראל שיש בה כ-20% ערבים שחיים במדינת ישראל. אם נמדוד את שמחת החיים של היהודים שחיים במדינת ישראל יתברר שעם ישראל הוא לא במקום 9 אלא באחד המקומות הראשונים ביותר.
לפי המדד העולמי של האו"ם הערבים הם עם עצוב. כך רוב המדינות הערביות נמצאות במקומות נמוכים ביותר במדד השמחה. טורקיה, למשל, היא במקום ה-102 מתוך 150 מדינות בעולם, רק 42% אנשים בטורקיה מרוצים מהחיים. לפני עשור, העידו 89% מהטורקים כי הם מאושרים (הסקר נערך ב-30 מדינות על ידי חברת Ipsos). גם איראן היא מדינה עצובה והיא במקום ה-116, תוניס עצובה יותר, במקום ה-120, קל להבין למה תושבי לבנון עצובים והם במקום ה-121, פלא למה תושבי ירדן עצובים כל כך והם במקום ה-124. כן מעיד המקום של מצרים שנמצאת במקום הגרוע של 129 וכו'. כך גם הערבים בישראל הם אנשים עצובים. אם היו מודדים רק את היהודים במדינת ישראל היינו מככבים במקום הראשון, אבל יש כאלה שמקלקלים את השורה.
ארץ החיים
במדדים העולמיים נמצאת מדינת ישראל במקום שישי בעולם במספר תאונות הדרכים, עם 3.8 הרוגים לכל 100,000 תושבים. במקום הנמוך ביותר בעולם נמצאת נורבגיה עם שני הרוגים לכל 100,000 תושבים. אם ננסה לבודד את הציבור היהודי במדינת ישראל נמצא שוב שיש הבדל תהומי בין צורת הנהיגה וכמות תאונות הדרכים שמתרחשות במגזר הערבי למגזר היהודי.
על פי נתונים הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים) מסתבר שבתאונות דרכים קטלניות המעורבות של נהג ערבי על כל 10,000 נהגים היא פי 6 ממעורבות של נהג יהודי. הרבה פעמים נהג יהודי נפגע בתאונה בגלל מעורבות של נהג ערבי שאינו זהיר כל צרכו. מגמת ההיפגעות מתאונות דרכים בחברה הערבית נמשכה גם ב-2020. 29% מהנפגעים בתאונות ו-32.8% מההרוגים בשנה זו היו ערבים, למרות שהערבים הם כ-20% מאוכלוסיית ישראל.
לב אוהב – בארץ ישראל
הגמרא (נדרים כב ע"א) מספרת על יהודי שהרג את חברו בגבול ארץ ישראל. ותמה ר' יוחנן איך יהודים כל כך כועסים זה על זה בארץ ישראל. והרי הפסוק אומר "וְנָתַן ה' לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז", "בְּבָּבֶל כְּתִיב? אָמַר לְהוּ עוּלָא, הַהִיא שַׁעְתָּא לֹא הֲוָה עָבַר לָן יַרְדְנָא". ענה לו עולא שבאותה שעה הם עדיין לא עברו את הירדן. מהגמרא הזו למדנו כי בארץ ישראל הלב אוהב ומתחשב, ולכן כמות התאונות במגזר היהודי כל כך נמוכה בהשוואה עולמית.
עוצמה כלכלית
מדינת ישראל מגלה בשנים האחרונות עוצמה כלכלית יוצאת דופן בהשוואה למדינות מפותחות אחרות בעולם. הביטוי לצמיחה הזו מתגלה בעשור האחרון בהתחזקות השקל מול הדולר בכ-19%. אל מול האירו האירופאי הצמיחה היא כמעט כפולה, גידול של 31%. הגידול הזה הוא כלל עולמי, המשק הישראלי צמח ב-22 השנים האחרונות ב112% לעומת צמיחה של 43% בלבד במדינות החזקות של OECD.
הייצור עבר את ה-500 מיליארד דולר והייצוא הכללי של מדינת ישראל צמח בתקופה הזו ב187%!! והוא מגיע ל-140 מיליארד דולר. בשנתיים האחרונות שברה מדינת ישראל את כל התחזיות של קרן המטבע הבינלאומית והיא נדרשה לעדכן את התחזיות שלה כלפי ישראל כל פעם כלפי מעלה.
הסיבות העיקריות לצמיחה הן ענף ההייטק, שמחוזר היום יותר ויותר בעקבות הקורונה שדחפה את כל המערכות לעבור לדיגיטציה – בנקאות, מסחר, עיתונות דיגיטלית וכד'. מדינות העולם מחזרות אחרי המפתחים והיזמים הישראלים שמתמחים בתחום הזה. הסיבה השנייה היא מתנת הגז שאלוקים ברא בבריאת העולם בשבילנו, מתנה שמביאה לנו בשנים האחרונות רווחים גדולים. רק בשנה האחרונה הרוויחה מדינת ישראל 64 מיליארד דולר מתמלוגי הגז. גם הסכמי אברהם עם מדינות המפרץ פתחו לנו שווקים שהיו סגורים שנים רבות והכלכלה הישראלית פורחת בזכותם.
לעומת הכלכלה הישראלית, נמצאת הכלכלה של העולם הערבי בירידה. הכלכלות הלבנונית, הסורית והטורקית קורסות. בסוריה זוכים התושבים לקבל חשמל לשעה אחת ביממה, והמחירים עלו השנה בין 600% ל 800%. תל"ג של טורקיה ירד מ-12,490$ לנפש ל-8,100$ לנפש. אין ספק שמדובר בהתרסקות. גם יוון במצב עגום של 20,940$ לנפש. ספרד 30,160$ ואיטליה 34,780$ לנפש. צרפת 44,750$ וגרמניה 51,100$ לנפש. לעומתם צמח התל"ג של ישראל מ-24,900$ לנפש בשנת 2007 ל-54,690$ לנפש כיום (ג'יפלנט – ד"ר גיא בכור).
הצמיחה הגדולה היא של עם ישראל
המסתכל בדרוג הרשויות בישראל יראה שהמגזר הערבי לא תורם לכלכלה בכל העולם. כך הכלכלה במדינות הערביות מדשדשת למטה, בלבנון 2,000$ לנפש והשחיתות מכלה כל חלקה טובה, וסוריה שהתל"ג שלה הוא במצב נמוך מאוד של 2,800$ לנפש. בירדן המצב קצת יותר טוב והתל"ג הוא 4,600$ לנפש. עם זאת הזהיר ראש הממשלה בעבר של ירדן טאהר אלמסרי כי ירדן היא על סף פשיטת רגל.
המצב אצל ערביי ישראל הוא גרוע מאוד. כל שנה יוצרים אנשים בחברה הערבית חוב לחברת חשמל בסך של מיליארד שקלים שלא משולם. חלקם הגדול לא משלם מים ומיסים, ומדובר בעלויות של מיליארדים כל שנה. הוצאה שמשולמת בסופו של דבר על ידי האזרחים היהודים. בנגב ובגליל הם משתלטים על קרקעות המדינה. חלקם בארגוני הפשע גדול מחלקם באוכלוסייה. לא רק שאינם תורמים לכלכלת המדינה אלא מחלישים אותה. אילולי הם היה התל"ג של מדינת ישראל מגיע לתל"ג ברמה של ארה"ב, למעלה מ-76,000$ לנפש.
מדינה של חיים
מדינת ישראל נמצאת במקום השמיני בעולם בתוחלת חיים גבוהה של 82.80 שנה בממוצע. המדינה המובילה בעולם עם תוחלת חיים גבוהה היא יפן שבה חיים 83.7 שנים בממוצע. הסיבה לכך היא שבמדינת ישראל יש כ-20% ערבים שתוחלת החיים שלהם היא 76 שנים בממוצע.
אם מנכים את ההשפעה שלהם על תוחלת החיים במדינת ישראל, מבינים שליהודים בישראל יש תוחלת חיים בין הגבוהות בעולם, אם לא הגבוהה מכולם. הדבר ניכר במיוחד ביישובים ביהודה ושומרון שם תוחלת החיים היא 84.1 שנים בממוצע, שזה הרבה יותר מהשיא העולמי של יפן.
מדד הבריאות העולמי
גם בבריאות ישראל מובילה בעולם. לפי המדדים שעושים גופים בינלאומיים כמו "בלומברג" מדינת ישראל נמצאת במקום טוב, בין 10 המדינות הבריאות ביותר בעולם. מדד הבריאות של "בלומברג" כולל 169 מדינות בעולם ובוחן אותן על פי גורמים התורמים לבריאות הכללית – שיעור העישון וההשמנה, גישה למים ראויים לשתייה והיגיינה, זיהומים ותמותת תינוקות ואימהות לאחר לידה.
גם כאן, מדינת ישראל לא עולה למקום שראוי לנו להיות בו בגלל האחוז הגבוה של הערבים. אפשר לראות את ההבדל הגדול בתמותת תינוקות. ישראל מדורגת במקומה בגלל 3.1 תינוקת שמתים על כל אלף לידות. הפער בין היהודים לערבים הוא גדול. 7.5 ילדים לאלף מתים במגזר הערבי ו-2.7 לאלף מתים במגזר היהודי, כמעט פי שלושה. הסיבות למיתת תינוקות במגזר הערבי הן תאונות בית, מחלות ובעיקר נישואי קרובים שגורמים למומים מולדים.
האמת צומחת ועולה ומתגלה אפילו אם זורקים אותה לארץ
אין ספק שיהיו כאלה שיסתכלו על הנתונים הללו בעין שלילית, אבל אנחנו יודעים שחותמו של ה' הוא האמת. ובסופו של דבר גם אם זורקים את האמת לארץ היא צומחת ועולה ואי אפשר להסתיר אותה. אלה נתוני אמת על חלק מהנושאים שבהם נמדדת מדינת ישראל. והאמת הזו חשובה כדי שנדע להודות לה' על מדינת ישראל ועל כל השפע הגדול שיש בה.
ילודה פלאית
ישראל היא מדינה ייחודית בעולם מבחינה דמוגרפית. מספר הלידות לנפש בישראל הוא 3.1 ילדים בממוצע לאישה. הנתון הזה הוא פלאי כיוון שבמדינות ה-OECD שיש להן הכנסה לנפש דומה לישראל יש פחות מחצי הילדים לאישה, 1.6 בממוצע. באירופה ורוסיה 1.5 ילדים לאישה בממוצע.
בזכות הנשים הצדקניות (גם חילוניות) היה גידול טבעי בישראל ב-48% משנת 2000.
על שפע הילודה הזה נאמר "וַאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ וּבֵרַךְ פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ שְׁגַר אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ" (דברים ז).
עליית יהודים וירידת ערבים
בעשור האחרון, מיום העצמאות 2012, עלו לישראל 289,000 יהודים. כ-28,000 עולים בשנה. בשנה האחרונה עלו 42,000 יהודים בגלל המשבר באוקראינה. העלייה המתמשכת היא במקביל לירידה של צעירים ערבים רבים מיו"ש והכפרים הערבים לאירופה ולמקומות אחרים. גם כאן מתקיים בנו "לֹא אֲגָרֲשֶׁנּוּ מִפָּנֶיךָ בְּשָׁנָה אֶחָת פֶּן תִּהְיֶה הָאָרֶץ שְׁמָמָה וְרַבָּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה: מְעַט מְעַט אֲגָרֲשֶׁנּוּ מִפָּנֶיךָ עַד אֲשֶׁר תִּפְרֶה וְנָחַלְתָּ אֶת הָאָרֶץ: וְשַׁתִּי אֶת גְּבֻלְךָ מִיַּם סוּף וְעַד יָם פְּלִשְׁתִּים וּמִמִּדְבָּר עַד הַנָּהָר כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם אֵת ישְׁבֵי הָאָרֶץ וְגֵרַשְׁתָּמוֹ מִפָּנֶיךָ" (שמות כג כט).
עלייה – יסוד קידוש השם בעולם
יסוד הגאולה
העלייה לארץ ישראל היא יסוד הגאולה. לכן משה רבנו וכל הנביאים מדברים בעיקר על העלייה של הגאולה. כל בניין הארץ תלוי בעלייה. כל בניין ירושלים תלוי בעלייה. אפילו נישואי תערובת תלויים בעלייה. בארץ יש אחוזים בודדים של התבוללות, ואילו בחו"ל ברוב המדינות הגדולות האחוז יותר מ-64%. גם זהות יהודית תלויה בעלייה. אפילו אכילת אוכל כשר תלויה במגורים בארץ ישראל. בוודאי ערבות הדדית ולימוד תורה תלוי בעלייה, ומה לא?
קיבוץ גלויות נעשה באהבה
לכן אנחנו מתפללים בשחרית עשר פעמים על עלייה לארץ. גם בקרבנות, גם בפסוקי דזמרא, גם בתפילת י"ח, גם בתחנון. אחת מהפעמים היא בברכת "אהבת עולם". בחצי הראשון של הברכה אנו מודים ומבקשים על התורה שניתנה באהבת עולם, בחלק השני של הברכה אנו מודים ומבקשים על קיבוץ הגלויות ושחרור מהאומות שנעשה גם הוא באהבת עולם. וחשוב מאוד להבין כי חכמינו כללו את שני הנושאים הללו בברכה אחת כי תורה שנלמדת באמת ובאהבה היא תורה שמביאה קיבוץ גלויות וגאולה. תורה שמביאה קידוש ה' עולמי. כדלקמן.
גם בקריאת שמע אנו אומרים שה' מקבץ גלויות ונותן לנו את הארץ בגלל קיום המצוות באהבה. כך מפורש בפרשה השנייה של קריאת שמע: "וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם" (דברים יא יג). התוצאה תהיה "למען יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם. כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ".
וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹיִם לְהוֹדוֹת לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ
אחת הדרכים שבהן אנו מבקשים על קיבוץ גלויות בתפילה היא באמצעות הפסוק "הוֹשִׁיעֵנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹיִם לְהוֹדוֹת לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ לְהִשְׁתַּבֵּחַ בִּתְהִלָּתֶךָ". לרוב חשיבותו אנו חוזרים עליו שלוש פעמים בתפילה, ובתחנון של שני וחמישי חוזרים על פסוק זה פעם נוספת. הטעם הוא כי הפסוק הזה מסביר שהסיבה לקיבוץ גלויות היא קידוש שם ה' בעולם. שיכירו בעובדה שהוא זה שמנהל את העולם.
התגשמות הנבואה בזוג קוראני
פגשתי השבוע בני זוג שעלו לארץ ישראל מדרום קוריאה. הם סיפרו כי בעבר, בהיותם נוצרים, לא זכו לשמוע מהכמרים שלהם על נבואות הנביאים בעניין קיבוץ גלויות. אחרי שהם ביקרו בארץ וראו את קיבוץ הגלויות בעיניהם, התפלאו לגלות שיש עשרות נבואות על כך מלפני אלפי שנים. והכול מתקיים.
קיבוץ הגלויות שהם ראו בעיניהם הביא אותם למסקנה שהאלוקים של היהודים הוא האלוקים אמיתי, שהרי העולם מתנהל על פי מה שהוא אמר לפני אלפי שנים. זאת אומרת שהוא המנהל האמיתי את העולם. עכשיו, אחרי הגילוי המרעיש הזה, הם רוצים ללמד את האמת הזאת ל-50 מיליון קוראנים שלא מכירים את דבר ה'. לכן הם מתרגמים לקוראנית את ספר הנבואה שמדבר על 30 נבואות שמתגשמות בימינו בדיוק כמו שה' אמר לעבדיו הנביאים.
עשר פעמים בפסוקי דזמרא
העיקרון כי קיבוץ גלויות מקדש את שם ה' בעולם נמצא בפסוקי דזמרא עשר פעמים. כך בפסוקי "הודו" שזה עניינם. כך ב'ה' מלך' שלפני 'ברוך שאמר' אומרים "וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ. בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" וכו'. כן מזכירים את ההשפעה של ברכת הארץ על התודעה העולמית במילים "יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים. יוֹדוּךָ עַמִּים כֻּלָּם: אֶרֶץ נָתְנָה יְבוּלָהּ. יְבָרְכֵנוּ אֱלֹהִים אֱלֹהֵינוּ" וכו'.
ב"יהי כבוד" אנו מזכירים כי גירוש האומות מישראל "אָבְדוּ גוֹיִם מֵאַרְצוֹ" הוא חלק מהתגלות מלכות ה' בעולם. ב"יִמְלֹךְ ה' לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ" אנו ממליכים את ה' בעולם באמצעות "בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם ה'. נִדְחֵי יִשְֹרָאֵל יְכַנֵּס". בהללו את ה' מן השמים אנו אומרים ש"מַלְכֵי אֶרֶץ וְכָל לְאֻמִּים. שָֹרִים וְכָל שֹׁפְטֵי אָרֶץ" מהללים את ה' כי ה' הביא כבוד לעם ישראל. "יְהַלְלוּ אֶת שֵׁם ה' כִּי נִשְֹגָּב שְׁמוֹ לְבַדּוֹ. הוֹדוֹ עַל אֶרֶץ וְשָׁמָיִם: וַיָּרֶם קֶרֶן לְעַמּוֹ תְּהִלָּה לְכָל חֲסִידָיו לִבְנֵי יִשְֹרָאֵל עַם קְרֹבוֹ הַלְלוּיָהּ". כן הוא גם בכל הנשמה תהלל יה. ובה' ימלוך לעולם ועד בסוף שירת הים. "תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ ה'. מִקְדָּשׁ אֲ-דֹנָי כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ ". ומתוך כך "ה' יִמְלֹךְ לְעֹלָם וָעֶד", "כִּי לה' הַמְּלוּכָה. וּמוֹשֵׁל בַּגּוֹיִם" וכו'.
תפקיד עם ישראל – אור לעולם
חוזרים לתפקידנו
ביום העצמאות נזכור כי התפקיד העיקרי שבשבילו עם ישראל קיים הוא להביא אור לכל העולם. בשביל זה ה' ברא אותנו "ונברכו בך כל משפחות האדמה". בשביל זה כל קיבוץ גלויות והגאולה השלמה. כך מאריך להסביר הנביא ישעיהו את התהליך של הגאולה בפרק מ"ג.
אך כדי להבין את פרק מ"ג בישעיהו, כדאי לעשות סקירה קצרה על שלושת הפרקים שלפניו שמדברים על השלבים הראשונים של הגאולה. בפרק מ' מתנבא ישעיהו על גאולת ישראל "נחמו נחמו עמי" ואומר כי מכיוון שהיא נעשית על ידי בורא עולם, אין מי שיכול לעצור אותה. הֲל֨וֹא יָדַ֜עְתָּ אִם־לֹ֣א שָׁמַ֗עְתָּ אֱלֹהֵ֨י עוֹלָ֤ם׀ ה֙' בּוֹרֵא֙ קְצ֣וֹת הָאָ֔רֶץ לֹ֥א יִיעַ֖ף וְלֹ֣א יִיגָ֑ע אֵ֥ין חֵ֖קֶר לִתְבוּנָתֽוֹ (ישעיהו מ, כח).
בפרק מ"א מחזק ישעיהו את ישראל ואומר לו שהכוח של ה' ניתן לו בעת הגאולה. בחינת "ה' עוז לעמו יתן". ובלשון ישעיהו "כִּ֗י אֲנִ֛י ה֥' אֱלֹהֶ֖יךָ מַחֲזִ֣יק יְמִינֶ֑ךָ הָאֹמֵ֥ר לְךָ֛ אַל־תִּירָ֖א אֲנִ֥י עֲזַרְתִּֽיךָ" (מא, יג). בפרק מ"ב מפציר ישעיהו בעם ישראל לפקוח את עיני השכל שלו ולראות את הגאולה מתרחשת. שלא יהיה כמו ביציאת מצרים. "רָא֥וֹת רַבּ֖וֹת וְלֹ֣א תִשְׁמֹ֑ר פָּק֥וֹחַ אָזְנַ֖יִם וְלֹ֥א יִשְׁמָֽע" (ישעיהו מב, יח). וכדאי ללמוד את הפרקים הללו ביום העצמאות.
מלחמות בעת קיבוץ גלויות
אחרי שפקחו עיניים לראות את הגאולה מסביר להם ישעיהו בפרק מ"ג למה עם ישראל נברא. מהי שליחותו. ה' ברא אותנו במיוחד "וְעַתָּ֞ה כֹּֽה־אָמַ֤ר ה֙' בֹּרַאֲךָ֣ יַעֲקֹ֔ב וְיֹצֶרְךָ֖ יִשְׂרָאֵ֑ל אַל־תִּירָא֙ כִּ֣י גְאַלְתִּ֔יךָ קָרָ֥אתִי בְשִׁמְךָ֖ לִי־אָֽתָּה". ויש לנו שליחות שמתגשמת בעת קיבוץ גלויות, והמלחמות לשחרור משיעבוד אומות העולם. עליהן אומר הנביא אני איתך. "כִּֽי־תַעֲבֹ֤ר בַּמַּ֙יִם֙ אִתְּךָ־אָ֔נִי וּבַנְּהָר֖וֹת לֹ֣א יִשְׁטְפ֑וּךָ כִּֽי־תֵלֵ֤ךְ בְּמוֹ־אֵשׁ֙ לֹ֣א תִכָּוֶ֔ה וְלֶהָבָ֖ה לֹ֥א תִבְעַר־בָּֽךְ: כִּ֗י אֲנִי֙ ה֣' אֱלֹהֶ֔יךָ קְד֥וֹשׁ יִשְׂרָאֵ֖ל מוֹשִׁיעֶ֑ךָ נָתַ֤תִּי כָפְרְךָ֙ מִצְרַ֔יִם כּ֥וּשׁ וּסְבָ֖א תַּחְתֶּֽיךָ: מֵאֲשֶׁ֨ר יָקַ֧רְתָּ בְעֵינַ֛י נִכְבַּ֖דְתָּ וַאֲנִ֣י אֲהַבְתִּ֑יךָ וְאֶתֵּ֤ן אָדָם֙ תַּחְתֶּ֔יךָ וּלְאֻמִּ֖ים תַּ֥חַת נַפְשֶֽׁךָ".
עם הנצח לא מפחד מתהליך
כשם שלא מפחדים מהמלחמות, כך לא מפחדים מהתהליך. לכן אל תפחד אם תראה את העלייה באה בשלבים, כי בסופו של דבר כולם יעלו לארץ ישראל: "אַל־תִּירָ֖א כִּ֣י אִתְּךָ־אָ֑נִי מִמִּזְרָח֙ אָבִ֣יא זַרְעֶ֔ךָ וּמִֽמַּעֲרָ֖ב אֲקַבְּצֶֽךָּ: אֹמַ֤ר לַצָּפוֹן֙ תֵּ֔נִי וּלְתֵימָ֖ן אַל־תִּכְלָ֑אִי הָבִ֤יאִי בָנַי֙ מֵרָח֔וֹק וּבְנוֹתַ֖י מִקְצֵ֥ה הָאָֽרֶץ".
עם ישראל – עדי ה' בעולם
אחרי ההקדמה הזאת מסביר הנביא כי ה' ברא את עם ישראל שיפקח את העיניים לכל העולם לראות שה' מוליך ומנהל את העולם. "כֹּ֚ל הַנִּקְרָ֣א בִשְׁמִ֔י וְלִכְבוֹדִ֖י בְּרָאתִ֑יו יְצַרְתִּ֖יו אַף־עֲשִׂיתִֽיו: הוֹצִ֥יא עַם־עִוֵּ֖ר וְעֵינַ֣יִם יֵ֑שׁ וְחֵרְשִׁ֖ים וְאָזְנַ֥יִם לָֽמוֹ".
כשעם ישראל יבין שה' גואל אותו – גם העולם יבין את זה. "כָּֽל־הַגּוֹיִ֞ם נִקְבְּצ֣וּ יַחְדָּ֗ו וְיֵאָֽסְפוּ֙ לְאֻמִּ֔ים מִ֤י בָהֶם֙ יַגִּ֣יד זֹ֔את וְרִֽאשֹׁנ֖וֹת יַשְׁמִיעֻ֑נוּ יִתְּנ֣וּ עֵֽדֵיהֶם֙ וְיִצְדָּ֔קוּ וְיִשְׁמְע֖וּ וְיֹאמְר֥וּ אֱמֶֽת: אַתֶּ֣ם עֵדַי֙ נְאֻם־ה֔' וְעַבְדִּ֖י אֲשֶׁ֣ר בָּחָ֑רְתִּי לְמַ֣עַן תֵּ֠דְעוּ וְתַאֲמִ֨ינוּ לִ֤י וְתָבִ֙ינוּ֙ כִּֽי־אֲנִ֣י ה֔וּא לְפָנַי֙ לֹא־נ֣וֹצַר אֵ֔ל וְאַחֲרַ֖י לֹ֥א יִהְיֶֽה".
גואל ראשון הוא גואל אחרון
ממשיך ישעיהו לנבא ולומר כי הגואל האחרון הוא הגואל הראשון, וכך מה שהיה בגאולה הראשונה תהיה גם באחרונה. "אָנֹכִ֥י אָנֹכִ֖י ה֑' וְאֵ֥ין מִבַּלְעָדַ֖י מוֹשִֽׁיעַ: אָנֹכִ֞י הִגַּ֤דְתִּי וְהוֹשַׁ֙עְתִּי֙ וְהִשְׁמַ֔עְתִּי וְאֵ֥ין בָּכֶ֖ם זָ֑ר וְאַתֶּ֥ם עֵדַ֛י נְאֻם־ה֖' וַֽאֲנִי־אֵֽל: גַּם־מִיּוֹם֙ אֲנִ֣י ה֔וּא וְאֵ֥ין מִיָּדִ֖י מַצִּ֑יל אֶפְעַ֖ל וּמִ֥י יְשִׁיבֶֽנָּה".
גאולה מיוחדת
אבל הגאולה האחרונה תהיה הרבה יותר מהראשונה, אומר ישעיהו, ולכן אל תזכירו בימות המשיח את יציאת מצרים כי הניסים בגאולה האחרונה יהיו הרבה יותר גדולים מיציאת מצרים. כך אומר הנביא: "אַֽל־תִּזְכְּר֖וּ רִֽאשֹׁנ֑וֹת וְקַדְמֹנִיּ֖וֹת אַל־תִּתְבֹּנָֽנוּ: הִנְנִ֨י עֹשֶׂ֤ה חֲדָשָׁה֙ עַתָּ֣ה תִצְמָ֔ח הֲל֖וֹא תֵּֽדָע֑וּהָ אַ֣ף אָשִׂ֤ים בַּמִּדְבָּר֙ דֶּ֔רֶךְ בִּֽישִׁמ֖וֹן נְהָרֽוֹת: תְּכַבְּדֵ֙נִי֙ חַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֔ה תַּנִּ֖ים וּבְנ֣וֹת יַֽעֲנָ֑ה כִּֽי־נָתַ֨תִּי בַמִּדְבָּ֜ר מַ֗יִם נְהָרוֹת֙ בִּֽישִׁימֹ֔ן לְהַשְׁק֖וֹת עַמִּ֥י בְחִירִֽי: עַם־זוּ֙ יָצַ֣רְתִּי לִ֔י תְּהִלָּתִ֖י יְסַפֵּֽרוּ".
כששוכחים את התפקיד - מתעייפים
חשיבות זכירת התפקיד היא גדולה. כשאנחנו לא מבינים את התפקיד שלנו – קשה לנו להיות יהודים על כל המטלות שלנו. "וְלֹא־אֹתִ֥י קָרָ֖אתָ יַֽעֲקֹ֑ב כִּֽי־יָגַ֥עְתָּ בִּ֖י יִשְׂרָאֵֽל: לֹֽא־הֵבֵ֤יאתָ לִּי֙ שֵׂ֣ה עֹלֹתֶ֔יךָ וּזְבָחֶ֖יךָ לֹ֣א כִבַּדְתָּ֑נִי לֹ֤א הֶעֱבַדְתִּ֙יךָ֙ בְּמִנְחָ֔ה וְלֹ֥א הוֹגַעְתִּ֖יךָ בִּלְבוֹנָֽה: לֹא־קָנִ֨יתָ לִּ֤י בַכֶּ֙סֶף֙ קָנֶ֔ה וְחֵ֥לֶב זְבָחֶ֖יךָ לֹ֣א הִרְוִיתָ֑נִי אַ֗ךְ הֶעֱבַדְתַּ֙נִי֙ בְּחַטֹּאותֶ֔יךָ הוֹגַעְתַּ֖נִי בַּעֲוֹנֹתֶֽיךָ". עם זאת הגאולה לא תיעצר כי היא למען שמו של ה'. לכן ה' מזה עלינו מים טהורים ומטהר אותנו כמו שעשה ביציאת מצרים שגאל אותנו למרות שהיינו במ"ט שערי טומאה. "אָנֹכִ֨י אָנֹכִ֥י ה֛וּא מֹחֶ֥ה פְשָׁעֶ֖יךָ לְמַעֲנִ֑י וְחַטֹּאתֶ֖יךָ לֹ֥א אֶזְכֹּֽר". יהי רצון שנזכה לראות עין בעין, אמן ואמן.
סיפורים
ינוחו בשלום
סיפר מנחם עיני: האזכרה של אבי ע"ה הייתה בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. הזמנו רבנים שונים לשאת דברים באזכרה, וכל אחד מהם דיבר כחצי שעה. הרב זצ"ל עמד לדרוש, ותוך כדי הדרשה הוא שם לב שעוד כמה דקות תהיה השעה 20:00, שבה אמורה להישמע צפירה. לפתע הרב אמר: עכשיו נעשה אשכבה, וכולם קמו על רגליהם. זה היה בדיוק בזמן הצפירה, וכך נמנעה המחלוקת האם לעמוד בצפירה או לא.
המרגמה הקדושה
סיפר חכם שמעון אליהו ע"ה, אחיו של הרב זצ"ל: בימים שקודם מלחמת העצמאות הבריטים שלטו בארץ ולא אפשרו לצבא העברי להתארגן למלחמה שהייתה צפויה לקרות אחרי יציאת הבריטים מן הארץ. בכל מקום שהיו יכולים, היו מסייעים לערבים להצטייד בנשק או בעמדות מפתח, ובמקביל מונעים מהיהודים להצטייד בנשק לקראת ההכרעה שתהיה אחרי יציאתם מהארץ.
בימים ההם הייתה ירושלים נצורה וכולם התגייסו למלחמה, גם אחי מרדכי וגם אחי נעים. הם עבדו בעיקר בביצורים כנגד עמדות הערבים. באותם ימים הבריחו הלוחמים מרגמה מפורקת לחתיכות שנקנתה בחו"ל. מרגמה שהובאה לירושלים אבל אף אחד לא ידע איך להרכיב אותה.
לא היו חוברות הסברה. המדובר היה במרגמה ישנה, וכולם הבינו שאם ירכיבו אותה לא נכון – היא עלולה להיות סכנה. אבל היה חבל להפסיד כלי כל כך חשוב במערכה שהולכת ומתרגשת ובאה עם הערבים. אם הם לא היו נעצרים, הם היו עלולים לעשות טבח באוכלוסייה היהודית, כמו שעשו בגוש-עציון.
כשאחי מרדכי שמע על הבעיה הוא התנדב להרכיב את המרגמה. הוא התבונן בחלקים שלה ולאחר מכן הרכיב אותם בזה אחר זה. אחרי כמה שעות המרגמה הייתה מורכבת לגמרי. אני עמדתי לידו וראיתי שהיו חסרים לו כמה וכמה כלי עבודה, והוא יצר את הכלים בעצמו. אני זוכר שהוא היה צריך מברג דק מן הדק. לקח מסמר וקצץ את ראשו באופן שיוכל להיות מברג. כך הרכיב הרב את המרגמה וכיוון אותה והעמידה על מתכונתה.
כשסיים את העבודה קראו למפקד האזור, והמפקד שאל את מרדכי אחי מה הוא רוצה שכר על עבודתו זאת. אמר לו הרב שמבית ערבי אחד ירו אמש על אחיו חכם נעים ופצעוהו. הוא מבקש שאת הפגז הראשון יירו לתוך הבית ההוא. כך עשו, והמרגמה פעלה. הבית שממנו נורתה אש על אחינו נעים – פוצץ. "ויש תקווה לאחריתך".
תשובה כהלכה
ערבים זה לזה. מדוע לומר קדיש על היהודים והחיילים שמתו על קידוש ה'? הרי מטרת הקדיש היא לרומם את נשמת הנפטר, ואותם אנשים יושבים במחיצתו של ה', וכיצד ניתן עוד לרומם אותם?
שאלה חשובה מאוד. אני חושב שבאמת חיילים שנהרגו בקרב הם במקום כל כך גבוה שאי אפשר עוד להעלות אותם על ידי הקדיש שלנו. אבל יש חיילים אחרים שלא מסרו את נפשם למען עם ישראל ונפלו בתאונות או בדרכים אחרות. ולכן אנחנו אומרים קדיש על כל החיילים שנהרגו בכל דרך שהיא ולא עושים בדיקה מי נפטר ובאיזה אופן, כי בסופו של כולם ערבים זה לזה.
עמידה לכבודם . מה דעת הרב על עמידה בצפירה? האם זו דרך יהודית?
לעמידה בצפירה אין מקור ביהדות. אנחנו עומדים בצפירה מצד כבוד לנפטרים, כי כך נוהגים כולם.
הגדרה חיובית. האם מותר לצאת מהארץ לפולין לצורך סיור ולימוד על השואה?
המסע לפולין אמור להגדיר לנו את היהדות שלנו, אבל במסעות הללו אנחנו מכירים את עצמנו דרך שנאת ישראל. וזו כמובן לא הדרך המומלצת. אנחנו רוצים להגדיר את עצמנו כיהודים דרך החיוב. דרך התפקיד שלנו. דרך האהבה והצדק והאמונה שאנחנו צריכים להנחיל לעצמנו ולעולם.
תכונות רחל אימנו בדורנו
הרב שמואל אליהו | י"א חשוון תשפ"ה
גאולה שלישית אין לה הפסק
הרב שמואל אליהו | יח אב תשפ"ד
פרשת במדבר – סיום שנים עשר חודש
הרב שמואל אליהו | איר תשע"א
וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן הָאָרֶץ
פרשת כי תבוא תשע"ז
הרב שמואל אליהו | י"ג אלול תשע"ז
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
אוצרות בלב הים
מהו הדבר המרכזי של ארץ ישראל?
למה ללמוד גמרא?
חידוש כוחות העולם
הלכות שטיפת כלים בשבת
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
הלכות קבלת שבת מוקדמת
למה תמיד יש מחלוקת??
"וספרתם לכם ממחרת השבת" על איזו שבת מדובר?
מתנות בחינם