- הלכה מחשבה ומוסר
- למהלך האידאות בישראל
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
מַצַּב הַיְרִידָה וְהַפֵּרוּד בֵּין הָאִידֵאוֹת
למהלך האידאות בישראל (39)
הרב אליהו ברין
24 - קשר הלאומיות עם האידאה האלוקית - בישראל, ומתוך כך בעולם
25 - היחס בין האידאות - מבריאת העולם עד ימי שלמה
26 - ירידת עם ישראל אחרי תקופת שלמה
טען עוד
אֲוִיר־הָעוֹלָם, שֶׁהָיָה מָלֵא כָּל־כָּךְ זֻהֲמַת הַבְּהֵמִיּוּת וּפִרְאוּת הָאֱלִילִיּוּת, שָׂם כִּמְעַט מַחֲנָק לְרוּחַ־הַחַיִּים שֶׁל הַשְּׁאִיפָה הָאֱלֹהִית הַמְקֻשֶּׁרֶת בְּתֹכֶן הַסִּגְנוֹן הַצִּבּוּרִי שֶׁל הַצּוּרָה הַלְּאֻמִּית, וּשְׁכִינַת הָאֻמָּה יָרְדָה שְׁפָלָה.
כְּפִי אוֹתָהּ מִדָּה שֶׁהוּסְבָה מֵהַהַשְׁפָּעָה הַיְשָׁרָה שֶׁל הָאוֹרָה הָאֱלֹהִית הָעֶלְיוֹנָה, כָּכָה אִבְּדָה הָאֻמָּה אֶת הֶאָרַת הַכֹּחַ שֶׁל עַצְמָהּ וְחֵילָהּ הַפְּנִימִי.
אָמְנָם קָמוּ לָהּ, אַחֲרֵי אֲשֶׁר נֶאֶסְפָה הַהֶאָרָה הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל דּוֹר הַמִּדְבָּר, דּוֹר־הַפְּלָאוֹת, גּוֹאֲלִים וּמוֹשִׁיעִים, אֲשֶׁר עֲזָרוּהָ עֵזֶר מְעַט וַיִּסְמְכוּהָ בִּנְפִילָתָהּ.
וְלִפְעָמִים הוֹפִיעוּ גִּבּוֹרֵי אֵל, אֲשֶׁר כִּמְעַט הֵקִימוּ אוֹתָהּ הֲקָמָה אֵיתָנָה, וַיִּקְשְׁרוּהָ עוֹד בִּצְרוֹר־חַיֶּיהָ, בִּמְרוֹם הָאוֹרָה שֶׁל הָרַעְיוֹן הָאֱלֹהִי.
לָעַד לֹא יִשָּׁכַח מִזִּכְרוֹנָהּ אוֹתוֹ תּוֹר־הַזָּהָב שֶׁבִּפְרִיחַת יְמֵי שְׁלֹמֹה, בְּבִנְיַן הַבַּיִת הָרִאשׁוֹן, בַּהֲדַר תִּפְאֶרֶת כְּבוֹדוֹ וְעֹז־הַחַיִּים שֶׁהִתְגַּלָּה בּוֹ, בְּהַבָּעַת עֹשֶׁר הָאִידֵאָה הָאֱלֹהִית וְהַלְּאֻמִּית הַמְשֻׁלָּבוֹת זוֹ בְּזוֹ בְּהַתְאָמָה הַרְמוֹנִית, "וְקַיְמָא סִהֲרָא בְּאַשְׁלָמוּתָא".
אָז, בְּאוֹתָהּ הַתְּקוּפָה, הַקְּצָרָה בְּכַמּוּתָהּ וְהָאֲרֻכָּה בְּאֵיכוּתָהּ, שָׁאֲפָה הָאִידֵאָה הַלְּאֻמִּית רוּחַ חַיִּים מְלֵאִים, כְּפִי עֶצֶם טִבְעָהּ וְסִפּוּקָהּ הַפְּנִימִי, וַתִּינַק זִיו הֲדָרָהּ מֵהָרַעְיוֹן הָאֱלֹהִי הַטָּהוֹר.
הָעֹשֶׁר הַלְּאֻמִּי וְחֹסֶן־כְּבוֹדוֹ הוֹסִיף יִפְעָה וְאֹמֶץ אֶל הָרַעְיוֹן הָאֱלֹהִי, שֶׁמִּמֶּנּוּ יָצָא אָז בִּבְהִירוּתוֹ הַתֹּכֶן הַלְּאֻמִּי, וְהַמַּחֲשָׁבָה הָאֱלֹהִית הַבְּרוּרָה בְּצוּרָתָהּ הַיִּשְׂרְאֵלִית הוֹעִילָה לְהַשְׁפִּיעַ חַיֵּי עֹנֶג, חַיִּים שֶׁל כָּבוֹד וְרוֹמְמוּת־רוּחַ לְכָל הַגּוֹי כֻּלּוֹ.
וַיִּתְרוֹמֵם עַל בָּמֳתֵי הַשִּׁירָה הַחַיָּה הָאֱלֹהִית וְעַל מְרוֹמֵי פְּאֵר הַחַיִּים, הֲדַר הַגְּדֻלָּה הַלְּאֻמִּית וְזִיו הָאַהֲבָה הַטְּהוֹרָה וְהָרַעֲנַנָּה.
"לֹא הָיָה הָעוֹלָם כֻּלּוֹ כְּדַאי כְּיוֹם שֶׁנִּתַּן בּוֹ שִׁיר־הַשִּׁירִים לְיִשְׂרָאֵל, שֶׁכָּל הַכְּתוּבִים קֹדֶשׁ וְשִׁיר־הַשִּׁירִים – קֹדֶשׁ־קָדָשִׁים.
עמ"י- הגיע הזמן לחזור לחיים
למהלך האידאות בישראל
הרב אליהו ברין | י"ב אדר ב' תשע"ו
השורש למשבר עם ישראל בתקופת בית ראשון
פרק ב'- ג'
הרב אליהו ברין | י"ט כסלו תשע"ו
במצב האידאלי - לא היה צורך להתעסק בעולם הבא
למהלך האידאות בישראל, עמ' קיא - קיב
הרב הראל כהן | כ"א אלול תשפ"ד
מצב האידאה הלאומית והאלוקית בגלות, והשפעתן
למהלך האידאות בישראל,עמ' קח - קט
הרב הראל כהן | כ"ד תמוז תשפ"ד
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה
מתנות בחינם
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
שלושה שותפים באדם
עשרת המכות סוללות דרך
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
סוד ההתחדשות של יצחק
ראיית המבט השלם