בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • למהלך האידאות בישראל
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
2 דק' קריאה 36 דק' צפיה
למהלך האידאות בישראל ראש פרק ג



מַצַּב הַיְרִידָה וְהַפֵּרוּד בֵּין הָאִידֵאוֹת

כְּבָר הָיוּ שְׁנֵי הַמְּאוֹרוֹת הַלָּלוּ "מִשְׁתַּמְּשִׁים בְּכֶתֶר אֶחָד" בְּיִשְׂרָאֵל, וְהָאִידֵאָה הַלְּאֻמִּית הָיְתָה עוֹמֶדֶת בְּמַעֲמָד שָׁוֶה, בְּכָל קוֹמָתָהּ וּבְכָל הִסְתָּעֲפוּת חֲיָלֶיהָ וַהֲמוֹן תַּכְסִיסֶיהָ, עִם הָאִידֵאָה הָאֱלֹהִית, הַמְחַיָּה כָּל וּמְעַדֶּנֶת כֹּל שִׁטְפֵי הַחַיִּים וּתְנוּעוֹתֵיהֶם בְּרֵיחַ בָּשְׂמֵי עֵדֶן גַּן אֱלֹהִים, – אֶלָּא הַקִּטְרוּג שֶׁל הַתְּכוּנָה הַמַּעֲשִׂית הַקּוֹדֶרֶת, בְּהִפָּגְשָׁה בְּמִכְשׁוֹלֵי הַדְּרָכִים הָאֲפֵלִים, בָּרַקְבּוּבִית שֶׁבְּחַיֵּי הַחֹל, הַיְּחִידִיִּים וְהַצִּבּוּרִיִּים; וְהַמַּעֲמָד הַנִּשָּׂא וְהַנִּשְׂגָּב הַהוּא הֵכִין לוֹ דֵּי כֹּחַ, הַמַּסְפִּיק בְּעֵרֶךְ גַּם לְאוֹתָם יְמֵי־הַיְרִידָה, לַיָּמִים אֲשֶׁר הָאִידֵאָה הַלְּאֻמִּית הֵחֵלָּה, אַחֲרֵי צֵאתָהּ מֵחֶדֶר הוֹרָתָהּ, מִמְּקוֹר הָאִידֵאָה הָאֱלֹהִית, לָרֶדֶת "כְּצִפּוֹר נוֹדֶדֶת מִן קִנָּהּ" אֶל הַתַּכְסִיס הַמַּעֲשִׂי הָעָב וְהַמְגֻשָּׁם.

אֲוִיר־הָעוֹלָם, שֶׁהָיָה מָלֵא כָּל־כָּךְ זֻהֲמַת הַבְּהֵמִיּוּת וּפִרְאוּת הָאֱלִילִיּוּת, שָׂם כִּמְעַט מַחֲנָק לְרוּחַ־הַחַיִּים שֶׁל הַשְּׁאִיפָה הָאֱלֹהִית הַמְקֻשֶּׁרֶת בְּתֹכֶן הַסִּגְנוֹן הַצִּבּוּרִי שֶׁל הַצּוּרָה הַלְּאֻמִּית, וּשְׁכִינַת הָאֻמָּה יָרְדָה שְׁפָלָה.

כְּפִי אוֹתָהּ מִדָּה שֶׁהוּסְבָה מֵהַהַשְׁפָּעָה הַיְשָׁרָה שֶׁל הָאוֹרָה הָאֱלֹהִית הָעֶלְיוֹנָה, כָּכָה אִבְּדָה הָאֻמָּה אֶת הֶאָרַת הַכֹּחַ שֶׁל עַצְמָהּ וְחֵילָהּ הַפְּנִימִי.



אָמְנָם קָמוּ לָהּ, אַחֲרֵי אֲשֶׁר נֶאֶסְפָה הַהֶאָרָה הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל דּוֹר הַמִּדְבָּר, דּוֹר־הַפְּלָאוֹת, גּוֹאֲלִים וּמוֹשִׁיעִים, אֲשֶׁר עֲזָרוּהָ עֵזֶר מְעַט וַיִּסְמְכוּהָ בִּנְפִילָתָהּ.

וְלִפְעָמִים הוֹפִיעוּ גִּבּוֹרֵי אֵל, אֲשֶׁר כִּמְעַט הֵקִימוּ אוֹתָהּ הֲקָמָה אֵיתָנָה, וַיִּקְשְׁרוּהָ עוֹד בִּצְרוֹר־חַיֶּיהָ, בִּמְרוֹם הָאוֹרָה שֶׁל הָרַעְיוֹן הָאֱלֹהִי.

לָעַד לֹא יִשָּׁכַח מִזִּכְרוֹנָהּ אוֹתוֹ תּוֹר־הַזָּהָב שֶׁבִּפְרִיחַת יְמֵי שְׁלֹמֹה, בְּבִנְיַן הַבַּיִת הָרִאשׁוֹן, בַּהֲדַר תִּפְאֶרֶת כְּבוֹדוֹ וְעֹז־הַחַיִּים שֶׁהִתְגַּלָּה בּוֹ, בְּהַבָּעַת עֹשֶׁר הָאִידֵאָה הָאֱלֹהִית וְהַלְּאֻמִּית הַמְשֻׁלָּבוֹת זוֹ בְּזוֹ בְּהַתְאָמָה הַרְמוֹנִית, "וְקַיְמָא סִהֲרָא בְּאַשְׁלָמוּתָא".

אָז, בְּאוֹתָהּ הַתְּקוּפָה, הַקְּצָרָה בְּכַמּוּתָהּ וְהָאֲרֻכָּה בְּאֵיכוּתָהּ, שָׁאֲפָה הָאִידֵאָה הַלְּאֻמִּית רוּחַ חַיִּים מְלֵאִים, כְּפִי עֶצֶם טִבְעָהּ וְסִפּוּקָהּ הַפְּנִימִי, וַתִּינַק זִיו הֲדָרָהּ מֵהָרַעְיוֹן הָאֱלֹהִי הַטָּהוֹר.

הָעֹשֶׁר הַלְּאֻמִּי וְחֹסֶן־כְּבוֹדוֹ הוֹסִיף יִפְעָה וְאֹמֶץ אֶל הָרַעְיוֹן הָאֱלֹהִי, שֶׁמִּמֶּנּוּ יָצָא אָז בִּבְהִירוּתוֹ הַתֹּכֶן הַלְּאֻמִּי, וְהַמַּחֲשָׁבָה הָאֱלֹהִית הַבְּרוּרָה בְּצוּרָתָהּ הַיִּשְׂרְאֵלִית הוֹעִילָה לְהַשְׁפִּיעַ חַיֵּי עֹנֶג, חַיִּים שֶׁל כָּבוֹד וְרוֹמְמוּת־רוּחַ לְכָל הַגּוֹי כֻּלּוֹ.

וַיִּתְרוֹמֵם עַל בָּמֳתֵי הַשִּׁירָה הַחַיָּה הָאֱלֹהִית וְעַל מְרוֹמֵי פְּאֵר הַחַיִּים, הֲדַר הַגְּדֻלָּה הַלְּאֻמִּית וְזִיו הָאַהֲבָה הַטְּהוֹרָה וְהָרַעֲנַנָּה.

"לֹא הָיָה הָעוֹלָם כֻּלּוֹ כְּדַאי כְּיוֹם שֶׁנִּתַּן בּוֹ שִׁיר־הַשִּׁירִים לְיִשְׂרָאֵל, שֶׁכָּל הַכְּתוּבִים קֹדֶשׁ וְשִׁיר־הַשִּׁירִים – קֹדֶשׁ־קָדָשִׁים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il