- מדורים
- ענג שבת
- פרשת שבוע ותנ"ך
- שמות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ר' נתן נטע ב"ר יעקב יצחק גרינברג ז"ל
1745
"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וַיְצַוֵּם אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם לְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם".
מדוע מדגיש הפסוק "וְאֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם"? - אומר המדרש: (שמות רבה ז, ג): "אמר להן הקב"ה: הֱיו נוהגין בו כבוד וחלקו כבוד למלכות, אע"פ שאני צריך לעשות בו את הדין". ובאמת, לכל אורך הדרך דואגים משה ואהרון לשמור על כבודו של פרעה ולא לבזות אותו. כשהם אמרו: "נֵלֲכָה נָּא דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְנִזְבְּחָה לַה' אֱ-לֹקֵינוּ פֶּן יִפְגָּעֵנוּ בַּדֶּבֶר אוֹ בֶחָרֶב", העיר רש"י "פן יפגעך היו צריכים לומר, אלא שחלקו כבוד למלכות". לפני מכת בכורות אומר משה לפרעה: "וְיָרְדוּ כָל עֲבָדֶיךָ אֵלֶּה אֵלַי וְהִשְׁתַּחֲווּ לִי לֵאמֹר צֵא אַתָּה וְכָל הָעָם אֲשֶׁר בְּרַגְלֶיךָ" - למרות שהוא יודע שמי שירד אליו להתחנן שיצא ממצרים לא יהיו העבדים אלא פרעה בעצמו, אבל הוא מקפיד לשמור על כבוד המלכות ולא אומר זאת במפורש.
וכמובן שעולה מיד השאלה: לשם מה לשמור על כבודו של פרעה? האם זה באמת מגיע לו אחרי כל מה שהוא עולל לנו? ואם בין כה וכה הולכים להרוג אותו, האם אי אפשר גם להשפיל אותו?
חז"ל מדגישים שיש לשמור על כבוד המלכות גם כאשר מדובר במלך רשע. הכבוד אינו של האדם, אלא של המלכות. דוגמאות רבות ניתנות במדרשים (מכילתא בא יג. תנחומא וישלח ג. תנחומא כי תשא ו) על נביאים שהקפידו לשמור על כבודם של מלכים: יוסף נהג כבוד בפרעה, יעקב נהג כבוד ביוסף בנו, איש הא-לוקים נהג כבוד בירבעם בן נבט כשבא להוכיחו, אליהו נהג כבוד באחאב, חנניה מישאל ועזריה נהגו כבוד בנבוכדנצר, דניאל נהג כבוד בדריוש, רבי נהג כבוד באנטונינוס, ועוד. הכבוד שנוהגים במלכים אינו קשור להתנהגותם או לאישיותם אלא לתפקידם. גם גדולי ישראל בדורות האחרונים נהגו כבוד בשרים ובמלכים - גם של אומות העולם וגם של ישראל.
למה צריך לשמור על כבודה של מלכות? - יכול להיות שהסיבה היא בגלל שזה מקנה לנו את מידת הענוה, שכל-כך חסרה בדורנו. אבל יכול להיות שזה נועד גם לחזק את יראת השמים שלנו. הקב"ה הוא אינסופי, ואין לנו יכולת לתפוס את גדולתו. אבל הכינוי שנתנו לו חז"ל הוא 'מלך מלכי המלכים'. אם נדע לכבד את המלכים, נוכל לגזור מזה גם את הכבוד לקב"ה.
הגמרא (ברכות ט, ב) אומרת: "לעולם ישתדל אדם לרוץ לקראת מלכי ישראל. ולא לקראת מלכי ישראל בלבד, אלא אפילו לקראת מלכי אומות העולם, שאם יזכה - יבחין בין מלכי ישראל למלכי אומות העולם". באותו עקרון ניתן לומר שמצוה לכבד מלך בשר ודם, שאם יזכה - יבחין בין מלך מלכי המלכים לבין מלך בשר ודם.
הרבה יתרונות יש לשיטה הדמוקרטית. מסתבר שזו השיטה הטובה והצודקת ביותר כיום. אבל יש לכך מחיר לא קטן: איבדנו את הכבוד שהיה למלכים. ולאט לאט אנחנו מאבדים גם את הכבוד שהיה שמור לבעלי תפקידים נוספים במערכת הדתית, החברתית והמשפחתית. ואולם, עדיין יש משהו בטבע האנושי שמחפש מושא להערצה. עלינו לפעול כדי שמושאי ההערצה שלנו ושל ילדינו יהיו דמויות הראויות לכך.

ענג שבת (279)
הרב מנחם דסברג
89 - דיני השבוע ומנהגיו פרשות שמות וארא
90 - כבוד המלכות
91 - פרשה אקטואלית פרשות שמות וארא
טען עוד

"הנאהבים והנעימים בחייהם"
גליון מס' 1052
הרב צבי שביט (שטרן) | חשוון תשע"ב

עונג שבת פרשות וישב-מקץ-חנוכה
רבנים שונים | י"ח כסליו תשפ"ה

החוזה מלובלין - נפטר בתשעה באב
גליון מס' 1045
רבנים שונים | תמוז תשע"א

"כי מראש צורים אראנו ומגבעות אשורנו"
גליון מס' 1043
יוסי דוד | סיון תשע"א
מה המשמעות הנחת תפילין?
סוד ההתחדשות של יצחק
דיני קדימה בברכות
למה משווים את העצים לצדיקים?
האם מותר לפנות למקובלים?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
עשרה בטבת - התחלת ההתחלות
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
לקום מהתחתית של התחתית
בדין הכחשה של עד אחד מול עד אחד בעדות מיתה
הרב חיים כץ | י"ד שבט תשפ"ה
האחדות
פסקה כ'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ד שבט תשפ"ה
