בית המדרש

x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
984 שיעורים
    undefined
    29 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    הסבר חלום יעקב

    כלי יקר פרשת ויצא חלק ב'

    כלי יקר פרשת ויצא חלק ב'

    הרב חיים כץ | ד' כסליו תשפ"ה
    undefined
    31 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    יציאת יעקב וחלומו

    כלי יקר פרשת ויצא חלק א'

    כלי יקר פרשת ויצא חלק א'

    הרב חיים כץ | ג' כסליו תשפ"ה
    undefined
    46 דק'
    נבואה

    נביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה

    אלכסנדר מוקדון תכנן להחריב את המקדש, אבל שמעון הצדיק עצר אותו, הכוח נגד יוון נובע מהחכמים שאחרי הנביאים, ההבדל בין החכמים לנביאים.

    הרב חיים כץ | ב' כסלו תשפ"ה
    undefined
    32 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    הבדלי יעקב ועשיו

    כלי יקר פרשת תולדות חלק ב'

    כלי יקר פרשת תולדות חלק ב'

    הרב חיים כץ | כ"ו חשוון תשפ"ה
    undefined
    31 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    באור פרשיית ברכות יצחק ליעקב

    כלי יקר פרשת תולדות חלק א'

    כלי יקר פרשת תולדות חלק א'

    הרב חיים כץ | כ"ו חשוון תשפ"ה
    undefined
    29 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    כלי יקר על פרשת חיי שרה חלק ב'- ערכה ומהותה של מידת החסד

    הרב חיים כץ | כ' חשוון תשפ"ה
    undefined
    29 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    כלי יקר על פרשת חיי שרה חלק א'

    הרב חיים כץ | י"ט חשוון תשפ"ה
    undefined
    1:00
    כתובות

    מהו המתיר איסור אשת אח?

    יש שתי אפשרויות להבין איך פקע איסור אשת אח, ההבנה שכשמת האח פקע האיסור או שדווקא אם התקיימה המצווה אז בטל האיסור.

    הרב חיים כץ | י"א חשוון תשפ"ה
    undefined
    30 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    כלי יקר על פרשת וירא חלק ב'

    הרב חיים כץ | י"ג חשוון תשפ"ה
    undefined
    30 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    כלי יקר על פרשת וירא חלק א'

    הרב חיים כץ | י"ב חשוון תשפ"ה
    undefined
    30 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    כלי יקר על פרשת לך -לך חלק ב'

    האדם מבקש וחפץ בדברים גשמיים אשר רואה אותם, לעומת דברים רוחניים אשר טבע נפש האדם פחות משתוקקת אליהם. שני הסברים מדוע אמר לאברהם אבינו "שא נא עיניך וראה".

    הרב חיים כץ | ו' חשוון תשפ"ה
    undefined
    31 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    כלי יקר על פרשת לך -לך חלק א'

    מהי הסיבה שהתורה מזכירה במריבת רועי אברהם ורועי לוט, שהפריזי בארץ, ןמדוע אברהן חושש שבפרוץ מריבה בינו ובין לוט בעניו הזה? הבטחת ד' לאברהם אבינו את הארץ אחרי פרידת לוט: מדוע התורה הזכירה באופן מיוחד שהדיבור היה לאחר פרידת לוט? רש"י מתרץ: שלפני"כ הקב"ה לא דיבר עם אברהם אבינו.

    הרב חיים כץ | ה' חשוון תשפ"ה
    undefined
    30 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    כלי יקר על פרשת נח

    שני פירושים לפס' "קץ כל בשר בא לפני": 1: יום המיתה עצמו בא וקבל לפני רבש"ע, שאף אחד לא זוכר אותו. 2: שמלאך המוות בא ודרש מרבש"ע שיתן בידו את בני האדם, שיענישם. מדוע התורה פרטה לנו את מידות התיבה? ת.1. ללמדנו את הניסים שהיו בתיבה, אע"פ שלא הייתה גדולה, בכ"ז החזיקה כמות גדולה של בע"ח. 2: לרמוז ולנו מהי הסיבה העיקרית שבעקבותה בא המבול לעולם. מדוע התיבה נבנתה בצורה של שלוש קומות זה למעלה מזה? אנשי דור המבול עברו על ג' העבירות החמורות, ע"ז ג"ע, וש"ד, ובגלל זה נענשו דווקא בטביעה במים.

    הרב חיים כץ | כ"ט תשרי תשפ"ה
    undefined
    32 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת וזאת הברכה

    א"י ניתנה אך ורק וזרעו של יעקוב, ולא לבני אדום וישמעאל. היכן נרמז בתורה, ש א"י, הנבואה, תחיית המתים, והתורה הנם מיוחדים לישראל ולא לשאר האומות? כל עמ"י יקומו בתחיית המתים, הצדיקים יקבלו שכר, והרשעים יקבלו עונש. ארבעה פירושים למי מתייחסות המילים "שמיו": הקב"ה, עמ"י, א"י. יחודו של עמ"י הנו בכך שיש להם גם שכר בעוה"ז, וגם שכר בעוה"ב, ונושע בקב"ה בעוה"ז. כאשר עמ"י מצליחים ומנצחים את אויביהם זהו סימן שבהם דביקים ונושעים בקב"ה. תירוצו של רבינו בחיי לשאלת ה"ראשונים" המפורסמת מדוע לא הוזכר עוה"ב בתורה? מהי הסיבה שאלו הדברים האחרונים שאומר משה רבינו לעמ"י, לפני מותו?

    הרב חיים כץ | ח' תשרי תשפ"ה
    undefined
    43 דק'
    ענינו של ראש השנה

    ראש השנה זמן בריאת האדם

    למה נידונים בר"ה?, בראש השנה נידון האדם, החג בגלל בריאת האדם והדין בגלל שבאותו יום נידון, למה נברא אדם יחידי

    הרב חיים כץ | כ"ח אלול תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת נצבים- וילך חלק ב'

    הבטחת ד' שהגלות לא תתמשך לעולם, ומהי הסיבה שבגללה מתעכבת הגאולה? הסברו של הרמב"ן לסיבת סמיכות הפסוקים "כי תשוב.. ובכל נפשך", ל "ושב ד' ". יהיו שני קיבוצי גלויות, אחד של עשרת השבטים, ואחד של שבטי יהודה ובנימין. בגאולה העתידה נגיע למדרגה יותר גבוהה מאשר בימי דוד ושלמה.

    הרב חיים כץ | כ"ג אלול תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת נצבים- וילך חלק א

    האדם שאוהב את התוכחות הנן אוהב את החיים, ואדם אשר שונא את התוכחה הוא אוהב מוות. שני הסברים לפס' "טובה תוכחת מגולה מאהבה מוסתרת. הסברו של הרד"ק שגם תוכחה גלויה היא טובה אבל מי שאוהב יעשה זאת בסתר. ביחד עם התוכחה צריך גם להדגיש ולהעלות את הנק' אשר באדם טוב בהם. הסברו של המדרש שהתוכחות של משה רבינו יותר טובות מברכותיו של בלעם הרשע. הסבר נוסף של הרבינו בחיי שהתוכחות שבבחוקותי ובכי תבוא הנם כולם באים מאת רבש"ע. הטובה שבקללות הנה שאע"פ שעמ"י עבר כ"כ יסורים, עדיין אנחנו קיימים., והכל בא לטובתנו. כיצד כל ההסבר הזה קשור לפרשתנו?

    הרב חיים כץ | כ"ב אלול תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת כי תבוא חלק א

    אם האדם יכבד את ד' מממונו, התורה מבטיחה לו שעושרו יגדל; הממון אשר ישיג האדם בדרכי גזל ומרמה, לא יעזור לו ביום כעסו של הקב"ה, אך הממון שיחסיר לצדקה זה מה שיצילנו; ישנו חיוב על האדם לכבד את ד' מהמעלות שנתן לו ד' ית'!; חיוב הבכורים הנו רק משבעת המינים, ורק לאחר ירושה וישיבה; דין נוסף בבכורים: האדם צריך לקשור לסימן את התאנה הראשונה, ולקרוא עליה שם; בכל המצוות שהאדם עושה, צריך לעשותם מן המובחר; החיוב בביכורים הוא ההבאה לעזרה, ואם לא הגיעו לשם, חייב באחריותם. זמן חיוב הבאת ביכורים מתחיל בחג השבועות ונגמר בחנוכה. חובת מקרא בכורים הנו משבועות ועד חג הסוכות.

    הרב חיים כץ | ט' אלול תשפ"ד
    undefined
    20 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת כי - תצא

    דברי המדרש שבכיית אשת יפת תאר, הנה על הע"ז שהורגלה בה מנעוריה. הסבר פרשיית אשת יפת תאר ע"פ הדרש שזה מכוון למלחמה כנגד יצה"ר. מהי סיבת סמיכות הפרשיות של אשת יפת תאר, ירושת בכור, בן סורר ומורה, איסור השארת גופה תלויה על העץ אחרי שקיעה, זה לזה? מהיכן למדנו בפרשה את הכלל: "מצווה גוררת מצווה ועבירה גוררת עבירה"? עמ"י לא מקבל גירים בקלות רבה כ"כ ולא מעודד גיור המוני, וחלק מדיני גירות.

    הרב חיים כץ | ט' אלול תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת שופטים - חלק ב'

    התורה מזהירה את הדיין לא להטות משפט, ומזהירה את עמ"י למנות שופטים צדיקים שלא יעוותו את המשפט. למה נמשל הממנה שופט שאינו הגון? דברי המדרש בויק"ר: מהם דברי הכרוז בזמן עליית שלמה לכסאו? אסור לדיין/שופט להעדיף בצורה כל שהיא את אחד מבעלי הדין, ולא להראות פנים יפות לאחד מהמתדיינים כאשר אדם לוקח שוחד, אינו רואה בחובתו של נותן השוחד. האדן צריך להיזהר במעשיו ובדיבורו שיהיו צודקים, וידבר רק דברים טובים. אדם שנזהר מלדבר דבורים רעים, זו הוכחה לכך שגם מעשיו הנם טובים. גם בעלי הדין צריכים להיזהר בטענותיהם שיהיו צודקים, ושלא ישקרו בשביל לזכות בדין. הסבר הפס' ע"פ הקבלה. אם האדם לא יקח שוחד, התורה מבטיחה לו שיחיה בעוה"ב וירש את א"י. איסור נטיעה לשם ע"ז. אדם שנוטע אשירה(אצל המזבח) עובר על לאו וחוטף מלקות. שני הסברים מדוע בהריגת עובדי ע"ז, התורה השתמשה בלשון "בקרבך". ש. מדוע התורה כותבת בתיאור סוג הע"ז שעבדו, "אשר לא צוויתי", וכי הייתה לנו הוו"א שהקב"ה כן ציווה לעבוד ע"ז? הסבר הפס' ע"פ הקבלה.

    הרב חיים כץ | ב' אלול תשפ"ד
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il