קושיית הראשונים בפרשתנו מהי סיבת יראת יעקוב מעשיו הרשע?
הסברו של הכלי יקר לשאלה הלזו, שחשש יעקב הנו מחמת שהחניף לרשע בכך שקרא לעצמו עבד ביחס לעשיו!
הסבר נוסף שיראת יעקוב הנה מחמת החשש שמא יהרגנו עשיו, ומציר היה, על מיתת יצחק אבינו.(כך חשב יעקוב אבינו כי אחרת מדוע עשיו נגיע עליו והרי הוא אמר יקרבו ימי אבל אבי, ואהרגה את יעקוב אחי).
יעקב מופיע לעינינו כמכז המציאות שסביבו מלאכים ותוכנו אמת, צריך הוא להיפגש עם עשו שכוחו בחיצוניות של העולם. מאבק זה הוא נצחי המסתיים בגבורת יעקב על מלאכו של עשיו.
בהמשך הפרשה מתמודד יעקב עם הגוים בא"י במעשה שכם ועוד מסופר לנו על פתירת רחל עיקרו של בית המחכה לבניה על אם הדרך.
בגלות הקשה, עמ"י לא עסק בענייניו הלאומיים, וזה אפשר לו להעמיק בצד הרוחני. ועתה, בזמן הגאולה, עמ"י שואף לחזור ללאומיותו, וזו בעצם שאיפה לחזור לאלוקיו. וזהו חיבור חוזר של האידאה האלוקית עם האידאה הלאומית.
וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ (לב כו) מאי טעמא נגע המלאך בכף ירכו יותר משאר אבריו. | לכאורה קשה כיון שנתרפא יעקב למה לא הותר לאכול את גיד הנשה. | וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן אוֹנִי וְאָבִיו קָרָא לוֹ בִנְיָמִין. (לה יח) לכאורה קשה דהא מצוה לקיים דברי המת ולמה שינה יעקב את שמו לקרותו בנימין. ועוד !
קדושת בית המקדש בזמן הזה וקדושת בית כנסת ובית מדרש
יבמות ו' ע"א
קדושה ראשונה קידשה לשעתה או גם לעתיד לבוא, קורבנות לאחר חורבן הבית, נפק"מ אם קידשה לשעתה, איך אפשר לבטל קדושה מבית כנסת, מה יותר גדול בית כנסת או בית מדרש
ליעקב אבינו הייתה הבטחה בבית אל שהוא יישמר בדרכיו, אז למה הוא חושש מעשו ו-400 האנשים שבאו איתו? למה הוא היה צריך להתפלל על זה? איך כל זה קשור למרדכי היהודי במגילת אסתר? הרב אלקנה ליאור, ר"מ בישיבת בית אל ב"רגע בפרשה" לפרשת וישלח.
בזכות האתגרים שיעקב עבר הוא מתקדם מבחינת "מוצב ארצה" לבחינת "וראשו מגיע השמיימה" | למה מלאך שצריך לשיר ביום לפני הקב"ה רב עם יעקב? | מה המשמעות של קריאת שמות למקומות ע"י יעקב? | ההתקדמות בהופעת ה' של עם ישראל והאבות
ה' ברא את העולם וכל אשר בו, כולל הרע והייסורים, כדי להיטיב | מבטו של האדם צר ומצומצם מכדי לראות את התמונה הגדולה | מתוך כך נוכל להתחזק באמונה שכל מה שעושה ה' הוא לטובה | על ידי קיומו של הרע יש לאדם בחירה חופשית | כשמתבוננים בעולם בעין טובה, מוצאים שהטוב מרובה מהרע | מכיוון שאין בתרגילי יוגה, מדיטציה ואומנויות לחימה שום פולחן אלילי, אין בהם איסור
השיר שהפך להמנון הבלתי רשמי של השנה האחרונה, הוא בדיוק מה שעם ישראל זקוק לו כמו אוויר לנשימה. על אף ההתרעות כנגד השיר מצד רבנים ואנשי חינוך, אין ספק כי הוא מבטא את האמונה הפשוטה של היהודי הפשוט בקב"ה, לא רק ברגעי שמחה אלא גם ברגעי הסבל