השנה האחרונה, מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא, כשאדם חוטא שם ה' לא מופיע בשלמות בעולם, פוגם בשם י-ה, לכן התיקון הוא דווקא בוידוי, תשובה מיראה ותשובה מאהבה, מכל אחד יש דרישה לפי דרגתו
מהו המוטיב המרכזי של ראש השנה ואיך הוא קשור לפרשת האזינו? באיזו דרך מזכירים את ה' לפניו? יש יש קשר בין השופר של ראש השנה לשופר שנתקע בהר סיני? מה קורה בשבת שלא קורה ביום טוב? הרב ינון גרוסברג, ר"מ בישיבת בית-אל ברגע בפרשה לפרשת האזינו שסמוכה לראש השנה.
באורו של הנצי"ב לדברי רבי אליעזר שאמר לתלמידיו מנעו בניכם מו ההגיון, שקודם כל צריך האדם ללמוד תלמוד בעיון ורק לאמח"כ לעיין ולדקדק במקרא.
רעיון נוסף של הנצי"ב שקודם כל צריך האדם לעמול בתורה- בהלכה ובתלמוד ורק ולאחמ"כ לפנות ללמוד חכמות נוספות, ואם ינהג כן כל לימודו ישתמר בידו.
היכן רמוז בפרשתנו תשובה לכופרים בהשגחת ד' בעוה"ז
גם מעשי ד' שנראים בעיני בני אדם כהרס וכחורבן, באמת כולם לטובת האדם וכדי להשלימו. הקב"ה ברא את כל העולם, ולמעשי בני האדם יש השפעה בעוה"ז בין לטוב ובין לרע ח"ו.
חנה בתפילתה פורכת את שלושת הטענות של הכופרים בהשגחת ד' ית' בעוה"ז.
הסברו של ר'חיים שמואלביץ' לסיבה שבעקבותה נפטרו לפנינה כל ילדיה הרי היא התכוונה לש"ש לדרבן את חנה להתפלל לקב"ה שיתן לה ילדים.
באדיבות אתר הרב
*כל כוח גשמי הוא ביסוד הרוחני שמעליו. כשהשופרות הפילו את החומות הרוחניות למעלה, נפלו מאליהן החומות הגשמיות למטה.
*אדם הראשון חטא בראש השנה ונדון בראש השנה, ונמחל לו. על כן אנו עושים כמה דברים על מנת להזכיר את חטאו של אדם הראשון ואת תיקון חטאו.
ארבעה דברים מקרעים גזר דינו של אדם ◆ גדולה תשובה ◆ כל המעביר על מידותיו ◆ מדקדקים עם צדיקים כחוט השערה ◆ אמירת וידוי ◆ תשובה וייסורים ◆ מדרגות בתשובה ◆ שמחת תורה בישיבה
מבלי חיבור של שמים וארץ אין קיום לשום דבר ולכן משה רבנו אומר "האזינו השמים והארץ".
עיקר עבודת יוה"כ היא: להכניס בלב האדם אהבת ישראל וע"י כך מכין עצמו לאהבת הקב"ה.
משה רבנו בספר דברים מדבר בלשון רבים ואח"כ בלשון יחיד, ללמדנו שכאשר אדם מתחבר לכלל אזי יש לו סיכוי להינצל ולהיטהר.