התפקיד של עם ישראל הוא ללמד את העולם שיש אלוקים, כמו שעשה אברהם אבינו. ללמד את העולם שיש טוב ויש רע. זה תפקידנו, והעולם הנבוך מחכה לעם ישראל שיאמר את הדברים הפשוטים הללו. בשביל זה נוצרנו ובשביל זה נוצרה התורה ונוצר בית המקדש. שינהרו אליו כל הגויים וילמדו משפט וצדקה.
פרשת ראה פותחת בפסוק "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה" (דברים י"א, כ"ו) למה הפסוק פותח בלשון יחיד וממשיך בלשון רבים? איך זה קשור למעשים שכל אחד מאיתנו עושה? מה העניין של הברכה והקללה? הרב איתן מינקוב ב"רגע בפרשה" מבית אתר ישיבה לפרשת ראה.
אל תיתן צדקה כי כואב לך בלב ואתה רוצה להרגיע את מצפונך. תן כי אתה אוהב את העני כמוך. תן כדי שלא יקשה עליו. שאם אתה נותן צדקה בגלל שרע לך בלב, הצדקה הזאת היא בשבילך.
"כל כלי יוצר עליך לא יצלח"- הניסיונות לפגוע ולחבל בישראל
הפטרת פרשת ראה
יש המנסים לפגוע בעם ישראל על ידי כלי משחית ויש המנסים על ידי הלשון, ובשניהם מבטיח ה': "כל כלי יוצר עליך לא יצלח, וכל לשון תקום איתך למשפט תרשיעי". - לא יצליחו לפגוע בך בכלי ולא על ידי 'לשון' ויכוח ותעמולה
*היתר מכירה הוא אילוץ בגלל קשיי המציאות והוא עלבון לעם ישראל שלא יכול לשמור שמיטה כהלכתה. וצריך לעשות כל מאמץ לחזור למה שעשתה התורה ולרצון ה' שהארץ תהיה באמת שמיטה, ולא יעבדו בה לא יהודים ולא גויים.
*"תמה אני על גדולי הדור שאין מוחין בהעושין בדפי הספרים כתבי הקודש כשקושרים אותו ובודאי זה איסור גמור שמורידין אותם מקדושתן וראוי לגונזן שלא יהיו מונחין בבזיון".
*פעם נשאל מו"ר הרב זצוק"ל האם מותר להיכנס לבית הכיסא עם חולצה שכתוב עליה שם "שלום", ואמר שאסור, אבל אם כתוב עליה "שלום עכשיו" – מותר, כיוון שזה בוודאי לא נעשה למטרת קודש.
*ההכנה הנצרכת על ידינו היא להרבות באחוות אחים. לרצות להשפיע את תורת ה' בכל העולם. וכשאדם מכין ופותח פתח קטן של מטה כפתחו של מחט, פותחים לו פתח כפתחו של אולם ההיכל של בית המקדש.
*בית המקדש מוזכר 12 פעמים בלי לנקוב בשמו. "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם". כי הוא שורש הברכה, ואין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין.
*אע"פ שאין מקבלים גרים לעתיד לבוא, חובת הקירוב היא על ישראל. הקדוש ברוך הוא נתן את התורה לישראל כדי שיזכו בה לכל האומות.
באדיבות אתר הרב
*יש שרוצים להיראות טוב בעיני הגויים ועל כן מוותרים על קדושתו של הר הבית. לעומתם יש צדיקים שבכל מעשיהם מרוממים את בית אלוקינו בעיני העם ולא מתחשבים במה שיאמרו הגויים .
*הרב זצ"ל: מי יודע אם הצרות בדורנו לא נובעות מזה שאנו אדישים לנושא הר הבית. לכן מן הראוי שרבני ישראל יתאגדו לעורר הציבור לפעילות בנושא הר הבית והכנת הלבבות לבניין בית המקדש.