בית המדרש

x
  • אודיו
סינון על פי אורך שיעור
97 שיעורים
    undefined
    38 דק'
    בא

    מהות יציאתנו ממצרים

    שיחת מוצ"ש פרשת בא תשפ"ה

    *ביד חזקה ובזרוע נטויה - למה? *כמצולה שאין בה דגים -ריקנות רוחנית. *חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' שבט תשפ"ה
    undefined
    39 דק'
    בא

    שורשיו של העם הא-לוקי

    עניינן של המכות האחרונות. העומק שבמכת בכורות. במצוות קידוש החודש נמצא השורש לכל המצוות. קרבן פסח- קרבן יחידים שנעשה כקרבן ציבור. המצה מבטא את יצירת עמ"י. ההגדה וליל הסדר מקרבים את הגאולה. בתפילין מתגלה הקשר המיוחד בין ישראל והקב"ה.

    הרב אליהו ברין | ד' שבט תשפ"ה
    undefined
    31 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    הסבר שאלת הבן הרשע והבן שאינו יודע לשאול

    כלי יקר פרשת בא חלק ב'

    מדוע בעל ההגדה מביא את התשובה לבן הרשע, מהפס' "ואמרתם זבח פסח"? | מאיפה יודעים שמי שלא שואל זה מחמת שאינו יודע, אולי זה לא מעניין אותו? | מדוע נאמר אצלנו "והגדת לבנך" לשון אמירה קשה?

    הרב חיים כץ | א' שבט תשפ"ה
    undefined
    36 דק'
    בא

    אז מה זה בעצם תפילין?

    למה קוראים קריאת שמע דווקא עם תפילין? | פרשיות התפילין ותוכנן | 'טוטפות' – תכשיט חביב או מבט על המציאות?

    הרב חיים בן שושן | א' שבט תשפ"ה
    undefined
    28 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    מדוע עם ישראל מונה את החודשים מניסן?

    כלי יקר פרשת בא חלק א'

    סיבת מניית החודשים מניסן היא בשביל שנזכור את יציאת מצרים | מה הסיבה שהמצווה הראשונה שהתורה מונה היא קידוש החודש? ומדוע נסמכה למצוות קרבן פסח? | מדוע הקב"ה אומר שישראל יתנו קודם על המשקוף ואז על המזוזות, ואילו משה רבינו הפך את הסדר? | הקב"ה ביציאת מצריים הלך במהירות ובחיפזון, ועל כן הוצרכו גם ישראל ללכת בחיפזון, אך הגאולה העתידה תהיה בשובה ובנחת, והקב"ה ילך מלפנינו ומאחרינו.

    הרב חיים כץ | כ"ט טבת תשפ"ה
    undefined
    1:01
    קול צופיך - הרב שמואל אליהו

    פרשת בא תשפ"ה – נגף למצרים ורפוא לישראל

    כנגד הערבוביא הזאת באות מכות מצרים ללמד שיש הבדל בין יהודי לגוי. בין מצרי לישראלי. אפילו בין השבטים יש הבדל ולשבטים יש דגלים שונים. כי לכל אחד יש את התפקיד שלו

    הרב שמואל אליהו | כ"ח טבת תשפ"ה
    undefined
    4 דק'
    בא

    בא – מכת בכורות, מדוע נאסר עלינו לצאת מפתח הבית עד הבקר?

    הרב מאיר גולדויכט | כ"ט טבת תשפ"ה
    undefined
    50 דק'
    בא

    פרשת בא – ארץ הנצחון

    התורה כורכת את קרבן הפסח לדורות דוקא בארץ ישראל והשאלה מדוע צריך את ארץ ישראל בשביל לחגוג את זכר יציאתנו ממצרים?

    הרב יצחק חי זאגא | כ"ט טבת תשפ"ה
    undefined
    6 דק'
    בא

    להיות עם חופשי והמכות במצריים

    הרב יצחק בן יוסף | כ"ט טבת תשפ"ה
    undefined
    7 דק'
    בא

    פדיון הבן – מקורות ומנהגים

    הרב יצחק בן יוסף | כ"ט טבת תשפ"ה
    undefined
    51 דק'
    בא

    "בני בכורי ישראל"

    שיחת מוצ"ש פרשת בא תשפ"ד

    בא אל פרעה – הקב"ה יחד עם משה | קידוש החודש דווקא בארץ ישראל | הכוח ליצור תורה | כיצד פועל כיום קידוש החודש? | חכמי ארץ ישראל – כוח של סמוכים | סנהדרין – המייצגים של כלל ישראל | הגדרת 'קהל' דווקא בארץ ישראל | ישראל – לב הבריאה | שלמות הופעת שם ה' – על ידי עם ישראל | 'בני בכורי ישראל' | הכול מתחיל מהלב | לחיות את התפילין

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א שבט תשפ"ד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי לפרשת בא - חלק ב'

    באורו של רבנו בחיי למילה "לענות" שפרושה להיכנע. דרישת הקב"ה מן האדם הנה להיכנע מפניו. באורם של רבנו בחיי והרמב"ן לסדר התנהלות עשרת המכות במצריים, מתי החלו ומתי הסתיימו.

    הרב חיים כץ | ח' בשבט תשפ"ד
    undefined
    5 דק'
    בא

    מותניכם חגורים' ביציאת מצרים ובמלחמת 'חרבות ברזל'

    הרב יצחק בן יוסף | שבט תשפ"ד
    undefined
    5 דק'
    בא

    ממכות מצרים לט״ו בשבט פורים ולגאולתו

    הרב מאיר גולדויכט | שבט תשפ"ד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי לפרשת בא - חלק א'

    האדם צריך להתבונן במעשיו ובפעולותיו מה יעשה ומה לא יעשה. דעת רבנו בחיי שכל פעולות האדם אשר יעשה בעוה"ז צריכות להיות למען אשר יוכל לעבוד את ד' ית' בצורה היותר טובה! קשיות הלב נובעת מן אכזריות ורוע ליבו של האדם.

    הרב חיים כץ | ז' בשבט תשפ"ד
    undefined
    41 דק'
    בא

    "החודש הזה לכם"

    "החודש הזה לכם" - מהות המצוות לכם. "שה לבית אבותם" - המדרשים מלמדים את גדל קרבתנו לה', ומרכבה לשכינה בכל מקום שנמצאים, אפילו במקומות הנמוכים ביותר - ארץ מצרים.

    הרב חיים בן שושן | ח' שבט תשפ"ד
    undefined
    2 דק'
    רגע בפרשה

    נס בלב ים - הנס ויום הזיכרון שלו

    רגע בפרשה | פרשת בא

    יציאת מצרים חייבת להיות בעוצמה ! הרב עודד מילר בסרטון לפרשת בא בסדרת "רגע בפרשה" מבית אתר ישיבה.

    הרב עודד מילר | ח' שבט תשפ"ד
    undefined
    39 דק'
    בא

    יציאת מצרים אירעה בשבילי

    שיחת מוצ"ש פרשת בא תשפ"ג

    הקדוש ברוך הוא משפיע עלינו הרבה טוב, אך גם ברוב טובה איננו מסוגלים לעמוד, ועלינו להתכונן לכך על ידי עבודת ה' ותיקון המידות | כל אחד צריך לראות את יציאת מצרים כאילו כולה התרחשה עבורו, 'בשבילי נברא העולם!'

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ו' שבט תשפ"ג
    undefined
    31 דק'
    בא

    העמק דבר פרשת בא חלק ב'

    באור המילים "בכור פרעה" ו"בכור השפחה", לבכור יש כח רוחני יותר חזק נאשר לאדם שאנו בכור, הקושי בפסוק "והייתה צעקה גדולה במצריים אשר כמוהו לא נהייתה וכמוהו לא תוסיף" שערבב לשון זכר ולשון נקבה, ישוב הנצי"ב לשאלה הזו. הסבר הנצי"ב שלעמ"י יש מעלה כ"כ גדולה לעמת הגויים, שגם אנשים שמצד עצמם לא היו ראויים לצאת ממצריים, נצלו בכדי שיהיו צוותא( מלשון חברה) לצדיקים. והנקודה הזאת באה לידי ביטוי בכך שהכלבים שתקו בזמן מכת בכורות. חידושו של הנצי"ב שרק החשובים בעמ"י נצטוו לא לצאת מבתיהם ולא כל העם , החידוש הזה נובע מן הגמרא בזבחים שדרשה, שמשה רבנו אמר לפרעה "וירדו כל עבדיך" ולא פרעה בעצמו מפני כבוד המלכות. הנצי"ב חוזר לפרש לפי הפשט שכל גדולי המדינה יתחננו לפני משה רבנו שיצאו כבר ממצריים, הסבר הנצי"ב על מה באה חורי האף של משה רבנו ולפי"ז ביאור מה הקשר בי הפרשה הזו לבין הפרשה הבאה הסמוכה אליה. ( פרשה הכוונה הקטע הבא בפרשתנו)

    הרב חיים כץ | ד שבט תשפ"ג
    undefined
    32 דק'
    בא

    העמק דבר פרשת בא חלק א'

    באור המילה "כלה" , פרעה יכנע לחלוטין מפני ה" אחר מכת בכורות,. חידוש הנצי"ב שהבקשה שעמ"י ישאיל מהמצרים כלי כסף וכלי זהב צריכה להישאר בשקט. מהי הסיבה לכך שבפרשתנו לא הוזכרו "שמלות" ואילו בפרשת שמות כן הוזכרו "שמלות? שאלה נוספת מהו הסיבה לשינוי שכאו הוזכרו הגברים ואילו בפרשת שמות לא הוזכרו הגברים? שאלה3 מדוע כאן הוזכרה "רעותה" ואילו בפרשת שמות הוזכר " שכנתה וגרת ביתה"? משה רבנו אהוב ומכובד בעיני עבדי פרעה והעם המצרי, ההודעה שהולכת להיות מכת בכורות לא נאמרה סמוך לביצוע, מי יצא להכות בכורי מצריים הקב"ה או המשחית? ישוב הסתירה בפסוקים בהקשר הנ"ל!

    הרב חיים כץ | ג שבט תשפ"ג
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il