בית המדרש

x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
26 שיעורים
    undefined
    52 דק'
    איך מחנכים, משמעת ואהבה

    המשפחה המורכבת - היחס לילדים שבחרו בדרך אחרת

    בשנים האחרונות בציבור הדתי לאומי גדלה יותר ויותר התופעה של נערים ונערות שבוחרים בדרך אחרת מזו של ההורים. מדוע זה קורה ואיך נכון להתייחס לכך? הרב הרב ארל'ה הראל עושה סדר בדברים

    הרב ארל'ה הראל | י"ז תשרי תשפ"ה
    undefined
    גיל הינקות והגן

    בדין פעוטות בגן שאינו דתי

    שו"ת 'יגדיל תורה' גיליון 15 'משפטים'

    שו"ת 'יגדיל תורה' גיליון 15 'משפטים'

    הרב אורן נזרית | כ"ו שבט תשפ"א
    undefined
    מוסדות חינוך

    שו"ת יגדיל תורה סימן ס"ד

    הרב אורן נזרית | שבט תשע"ט
    undefined
    יסודות בדיני ממונות

    מורה החרימה סלולרי והוא ניזק

    מתוך "מאורות המשפט" גליון מס 13

    מתוך "מאורות המשפט" גליון מס 13

    הרב אבישי נתן מייטליס | שבט תשע"ה
    undefined
    נושאים נוספים

    מנהל בית הספר

    גליון 225

    מנהל שבא עם דפוס עבודה קבוע, לפי הבנתו ותכונותיו של המנהל, ומצפה שכל המורים יישרו קו ו"ירבעו את עצמם" בהתאם למנהל, לעולם לא יצליח.

    הרב אליקים לבנון | אדר א' תשע"א
    undefined
    בימה תורנית

    מה נעשה שנה הבאה?

    גליון 216

    שאלה שמעסיקה רבים בתקופה הזו היא התוכנית לשנה הבאה. איך בוחרים ישיבה תיכונית, אולפנה, ישיבה גבוהה או מקום שירות לאומי?

    רבנים שונים | טבת תשע"א
    undefined
    בונים את הקומה הבאה

    הוראת המקרא בכיתות היסוד - ברגש ובחיות

    במקום "מה היה קשה לרש"י" ב"הבור ריק אין בו מים – נחשים ועקרבים יש בו" – נראה עדיף שהילד הרך יחווה וירגיש את "מה היה קשה ליוסף במעמקי הבור האפל, הקר והטחוב, המסוכן ורווי דמעות שליש ואכזבה מרה מאחיו משליכיו"

    הרב יצחק שרביט | ו' חשוון תשע"א
    undefined
    בונים את הקומה הבאה

    אחריות ציבורית

    מצער לראות שרבים מבני הנוער שלנו נחשפים לעולמה של ישיבה ולמושגים כמו עמל תורה, אחריות אישית על הצמיחה הרוחנית, וכדו', רק בכניסתם לישיבה הגבוהה. הניסיון מראה שגם נערים צעירים יכולים מתוך שמחת נעורים ובגרות נפשית.

    הרב מתניה אריאל | אלול תש"ע
    undefined
    חינוך ילדים

    בין ההורים לבית הספר

    השבוע חזר בננו וסיפר לנו על ויכוח שהיה בינו לבין המחנך על פירוש דברי חכמים באחד הנושאים הנלמדים. שאלנו אותו כמה שאלות, והסתבר לנו שהמחנך באמת פירש לא נכון, ובננו צודק

    הרב אליקים לבנון | תמוז תש"ע
    undefined
    בימה תורנית

    חודש אדר במוסדות החינוך

    חודש אדר בפתח והמורים במתח - איך יעבור השנה חודש אדר, מתוך התרוממות רוח ושמחה של מצווה, או חלילה...בדרכים להפיכת שמחת חודש אדר במוסדות החינוך, למשמעותית וככזאת המבטאת את הניצחון על האויב העמלקי ואת קבלת התורה המחודשת - תעסוק ה"קומה התורנית" השבוע.

    רבנים שונים | אדר תש"ע
    undefined
    חינוך ילדים

    השפעה סביבתית על הזאטוט

    בשלב הראשון הייתי מציע לכם להאמין בכח ההשפעה שלכם על בנכם, ומתוך כך לסלק את החששות מהשפעה סביבתית גרועה. ככל שתאמינו אתם בכוחכם, כך תקטן ההשפעה הסביבתית על בנכם. הואיל ומדובר בילד רך, היסודות הטובים אשר הנכם מעניקים לו, ועוד תעניקו לו, ישתרשו בו יותר ויותר.

    הרב אליקים לבנון | אלול תשס"ט
    undefined
    מסכת החיים

    מקום לימודים

    פרק ד'

    פרק ד'

    הרב יהודה חיון | תמוז תשס"ט
    undefined
    24 דק'
    מוסדות חינוך

    חינוך לתורה ומדע

    הכנס ה-16 לתורה ומדע - מרכז וואהל באוניברסיטת בר-אילן

    פתיחת מסגרות לתורה ומדע בבית משותף בניגוד לרצון השכנים - דיון בדברי הרמב"ם והחת"ס בלימודי מדע.

    הרב יהודה זולדן | ה' בניסן תשס"ט
    undefined
    4 דק'
    יש שואלים

    למודי קודש ולמודי חול

    הקודש הוא המטרה, הייעוד. לעומתו, החול הוא אמצעי, אך אי אפשר בלעדיו. כשם שצריך לקיים את הגוף על מנת שהנשמה תמלא את ייעודה, כך דרוש לימוד החול לצורך הקודש.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כב' אדר תשס"ט
    undefined
    רביבים

    שיקום סמכות המחנכים

    הכרסום בסמכות ההורים והמורים בתקופתנו * סמכות הזקנים בגלל ידע או בגלל מוסר ונסיון * הכרסום נובע מהגישה היוונית שמחשיבה כוח, יופי וחכמה ולא ערכים * הפלורליזם המערבי שולל שיפוטיות ובכך מערער את הסמכות להעניש * כאשר יש הכרה בטוב וברע יש חובה לחנך ואף להעניש * חנוכה - חג חינוכי לגדולים ולקטנים

    הרב אליעזר מלמד | וישב תשס"ט
    undefined
    רביבים

    על קיומם של בתי הספר הכלל ציבוריים

    שאלה: לפני כמה שבועות כבוד הרב כתב כי המסגרת החינוכית האידיאלית היתה אמורה לכלול את כל הציבור הדתי. אולם בפועל, ישנם מוסדות פרטיים אליטיסטיים שמקבלים את התלמידים הטובים מהמשפחות הטובות, וכך בתי הספר הממלכתיים-דתיים הרגילים מתמוטטים. אני אישית מחנך בבית ספר ממ"ד שנמצא כיום בסכנת סגירה עקב פתיחת מוסדות פרטיים בסביבה.

    הרב אליעזר מלמד | תשס"ח
    undefined
    חינוך ילדים

    מהו מוסד חינוכי טוב?

    דמות של מלמד צריכה להיות דמות נעימה ומקרינה, והיא אשר מציינת עבורו באמת את התורה בהתגלמותה. זוהי דמות של תורה, שכמותה שואף הילד להיות.

    הרב אליקים לבנון | יב אב תשס"ח
    undefined
    מוסדות חינוך

    בדרכי נועם

    מדוע אין לכפות על ההורים לאיזה חינוך לשלוח את ילדיהם. תקנת החינוך של יהושע בן גמלא. מצוות החינוך מוטלת קודם כל על ההורים ורק אח"כ על הציבור. מידת האמון של ההורים בבית הספר חשובה להצלחת החינוך.

    הרב אליעזר מלמד
    undefined
    רביבים

    חינוך ביחד ולחוד

    עדיף לבנות מסגרת חינוכית אחת, גם אם חלק מהתלמידים פחות מדקדקים במצוות. יתרונות המסגרת המאוחדת: הפריה הדדית בין השכבות השונות, עלויות נמוכות, ואפשרות למגוון רחב של שיעורים ומגמות.

    הרב אליעזר מלמד | אייר תשס"ז
    undefined
    חינוך ילדים

    הילדה החריגה

    בתנו כיום בת 6. כבר בגיל 3, שמנו לב להתנהגות חריגה, ולקחנו אותה לאבחון. כתוצאה מכך היא נמצאת עד היום בחינוך מיוחד בקבוצה טיפולית. כעת, לקראת העליה לכיתה א' אנו מתלבטים אם להמשיך בחינוך מיוחד או להעבירה לכיתה רגילה.

    הרב אליקים לבנון | אייר תשס"ז
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il