השנה האחרונה, מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא, כשאדם חוטא שם ה' לא מופיע בשלמות בעולם, פוגם בשם י-ה, לכן התיקון הוא דווקא בוידוי, תשובה מיראה ותשובה מאהבה, מכל אחד יש דרישה לפי דרגתו
פרפראות בפרשה א-ת פ"ש פרשת האזינו - שבת שובה - ער"ה התשפ"ה
'כי אתה שומע קול שופר ומאזין תרועה' . מדוע על שופר נאמר לשון שמיעה, ועל תרועה לשון האזנה. (והקשר לפרשה);
כיצד נאמר על לוט וּפֹשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם והרי שוגג היה;
לְעוֹלָם אַל יִשְׁאַל אָדָם צְרָכָיו לֹא בְּשָׁלֹשׁ רִאשׁוֹנוֹת, וְלֹא בְּשָׁלֹשׁ אַחֲרוֹנוֹת, אֶלָּא בְּאֶמְצָעִיּוֹת; כיצד אנו מבקשים בקשות הקשורות לחיים (כתבנו לחיים, זכרנו לחיים) בשלוש ברכות ראשונות ואחרונות בשמונה עשרה.
ועוד!
מהו המוטיב המרכזי של ראש השנה ואיך הוא קשור לפרשת האזינו? באיזו דרך מזכירים את ה' לפניו? יש יש קשר בין השופר של ראש השנה לשופר שנתקע בהר סיני? מה קורה בשבת שלא קורה ביום טוב? הרב ינון גרוסברג, ר"מ בישיבת בית-אל ברגע בפרשה לפרשת האזינו שסמוכה לראש השנה.
פסוק בפרשה – רמז לימים בהם קוראים בספר תורה , בפסוק שבע תיבות ועשרים וחמש אותיות .
האם תחילת דינו של האדם הינה על מו"מ באמונה או על דברי תורה, רמז לעשרת ימי תשובה בברכת הֲשִׁיבֵנוּ אָבִינוּ לְתוֹרָתֶךָ בתפילת שמונה עשרה .
באורו של הנצי"ב לדברי רבי אליעזר שאמר לתלמידיו מנעו בניכם מו ההגיון, שקודם כל צריך האדם ללמוד תלמוד בעיון ורק לאמח"כ לעיין ולדקדק במקרא.
רעיון נוסף של הנצי"ב שקודם כל צריך האדם לעמול בתורה- בהלכה ובתלמוד ורק ולאחמ"כ לפנות ללמוד חכמות נוספות, ואם ינהג כן כל לימודו ישתמר בידו.
היכן רמוז בפרשתנו תשובה לכופרים בהשגחת ד' בעוה"ז
גם מעשי ד' שנראים בעיני בני אדם כהרס וכחורבן, באמת כולם לטובת האדם וכדי להשלימו. הקב"ה ברא את כל העולם, ולמעשי בני האדם יש השפעה בעוה"ז בין לטוב ובין לרע ח"ו.
חנה בתפילתה פורכת את שלושת הטענות של הכופרים בהשגחת ד' ית' בעוה"ז.
הסברו של ר'חיים שמואלביץ' לסיבה שבעקבותה נפטרו לפנינה כל ילדיה הרי היא התכוונה לש"ש לדרבן את חנה להתפלל לקב"ה שיתן לה ילדים.
באדיבות אתר הרב
*כל כוח גשמי הוא ביסוד הרוחני שמעליו. כשהשופרות הפילו את החומות הרוחניות למעלה, נפלו מאליהן החומות הגשמיות למטה.
*אדם הראשון חטא בראש השנה ונדון בראש השנה, ונמחל לו. על כן אנו עושים כמה דברים על מנת להזכיר את חטאו של אדם הראשון ואת תיקון חטאו.