בית המדרש

x
x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
9 שיעורים
    undefined
    רביבים

    מצוות השירות הצבאי מול לימוד התורה

    בשירות הצבאי מקיימים שתי מצוות גדולות השקולות כנגד כל התורה: הצלת ישראל ויישוב הארץ , לימוד התורה הכרחי לקיום העם, וצריך להעניק לו מסגרות קבועות ורציניות, אך הוא אינו דוחה את מצוות השירות הצבאי , עם זאת, במצב שבו אין הכרח ביטחוני לגייס את כל בני הישיבות, יש לאפשר לקומץ מעולים להמשיך וללמוד, על מנת שיגדלו להיות רבנים ומנהיגי ציבור

    הרב אליעזר מלמד | איר תשפ"ג
    undefined
    רביבים

    הלקח מהפגנות השבת בפתח תקווה

    הדרך הטובה והיחידה לכבד את השבת בפומבי היא בהסכמה ציבורית רחבה. שכן רבים מהיהודים שאינם מדקדקים בשמירת השבת מעוניינים לכבדה, וכל זמן שאין מדובר בכפייה קשה, הם מוכנים להגיע לסיכומים שמעניקים כבוד לשבת

    הרב אליעזר מלמד | כ"ג שבט תשפ"א
    undefined
    רביבים

    כפייה דתית ומדינת הלכה

    גם אם למפלגות הדתיות יהיה רוב בכנסת, לא ייקבעו חוקים שמחייבים קיום מצוות * פרט לנימוקים הפרקטיים שהכפייה חסרה תועלת, הבעיה בה עקרונית – היא שוללת את חופש האדם לבחור * החיוב לקיים את התורה בנוי על קבלת העם, ולכן במתן תורה ביקש הקב"ה את הסכמת בני ישראל * מכוח העם נתונה הסמכות לסנהדרין, וגם היא פועלת רק בשיקול דעת * מדינת הלכה לא תכפה מצוות על היחיד, אלא תחזק באופן דמוקרטי את הצביון היהודי במרחב הציבורי ותקדם את ערכי התורה

    הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
    undefined
    רביבים

    הברכה הצבאית והכללית של ישיבות ההסדר

    מדוע חיילי ההסדר לא משרתים שלוש שנים? * השפעתו הברוכה של לימוד התורה ביושר בישיבות הציוניות * אחוז גבוה מאוד של מתגייסים לקרבי מבין תלמידי ההסדר * בוגרי ההסדר נשארים בארץ, משרתים במילואים ותורמים למדינה ולחברה בתחומים חשובים * קיצוץ במספר התלמידים ובתקופת הלימוד לא יביא שום ברכה * הנזק המיוחד שגורמים מבקרים דתיים כמו אלעזר שטרן * מסלול ההסדר פתוח בפני כל אחד ולכן אין כאן אפליה * מדוע הציבור הדתי צריך לתרום לצבא מאות אחוזים יותר מחלקו היחסי?

    הרב אליעזר מלמד | תשע"ד
    undefined
    רביבים

    בין מסירות נפש לקבלת הדין

    העיקרון ההלכתי 'דינא דמלכותא דינא' וטעמיו השונים * דין המלכות שמנוגד למצוות התורה אינו מחייב * איסור מהתורה לעקור יהודים ממקומם בארץ ישראל כדי למוסרו לנכרים * מצוות יישוב הארץ נוהגת גם במחיר של סכנת נפשות * הוראת הרצי"ה קוק שנסיגה מחבלי ארץ ישראל היא חילול השם בפרהסיא וחלה עליו חובת מסירות נפש * הריסת בתים ביהודה ושומרון: מתי ההריסה מותרת, מתי היא בייהרג ובל יעבור, ומתי היא אסורה ויש להיאבק נגדה אך אין למסור את הנפש כדי למונעה

    הרב אליעזר מלמד | תשע"ג
    undefined
    רביבים

    תורה וצבא, דתיים וחרדים

    משנה: דברים נפלאים של רבי חיים פלאג'י על לימוד תורה בשבת * הימנעותי מעיסוק בשאלות הנוגעות בפוליטיקה * במחלוקת על הקואליציה ועל הגיוס, הצד החרדי מבקש לעשות שימוש ברבני הציונות הדתית אך לא להקשיב להם * כבר לפני שנה כתבתי שאין מנוס מלטפל בנושא הגיוס של מי שאינם לומדים בשקידה * על פי ההסכם הקואליציוני, התמיכה הכספית בלומדים בני עלייה שייפטרו מגיוס תגדל פי שלושה * מי שמכנים את רבני הציונות הדתית "רפורמים" פוסלים במומם, ואינם מייצגים את רוב תלמידי החכמים החרדים

    הרב אליעזר מלמד | איר תשע"ג
    undefined
    רביבים

    רדיפה אידיאולוגית באצטלה משפטית

    אין לחקור רבנים על שמילאו את תפקידם והביעו את דעתם * מטרת החקירה בפרשת 'תורת המלך' - להפחיד את הרבנים ולהשפילם * הכלל "דינא דמלכותא דינא" לא נאמר כשאין שוויון בפני החוק * התורה עומדת מעל לחוק, כשם שהמצפון קודם לחוק * התקשורת מציגה מחאה מתונה כהתפרעויות קשות * במקום להילחם בפשע, המשטרה נרתמת לקידום עמדות אנשי השמאל מהפרקליטות * הדיון המוסרי וההלכתי על היחס לאוכלוסיית אויב בעת מלחמה * הספר 'תורת המלך' לא קרא לרצח עם ולהריגת חפים מפשע

    הרב אליעזר מלמד | סיון תשע"א
    undefined
    רביבים

    רבנות עצמאית ואמיצה

    מה בין הימנעות מהשכרת דירות לערבים לבין היחס האנטישמי אל היהודים בגולה * נאמנות היהודים בגולה למדינותיהם לעומת המרדנות והעוינות של רוב הציבור הערבי * השמאל מבקש שיכבדו את דעתו, אבל אינו מכבד את דעת מתנגדיו * בניגוד לטענות, דברי הרבנים מקובלים על רוב הציבור * רב אמיתי צריך לבטא את עמדת התורה והמוסר גם כשהדברים אינם ערבים לשלטון * יעקב ויוסף ממשיכים את הקשר לארץ ישראל גם לאחר מותם * הלוויית יעקב כהכנה לגאולת ישראל ממצרים

    הרב אליעזר מלמד | תשע"א
    undefined
    חנוכה בראי דורנו

    על רבנים ופוליטיקה

    מדוע בימינו מנהיגי המדינה אינם רבנים, ואף הרבנים אינם מתערבים כל כך בהנהגת הציבור, המדינה, ודברים פוליטיים? לעומת זאת, בימי חנוכה והחשמונאים, מנהיגי העם היהודי היו הרבנים והכוהנים?

    הרב אליעזר מלמד | א' בטבת - חנוכה, תשס"ג
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il