182 שיעורים
הברית וקבלת המצוות ע"י עם ישראל
ויקח את ספר הברית וייקרא באזני העם, מתי זה קרה? מחלוקת רש"י ורמב"ן הסבר נעשה ונשמע מה עניין הברית? קבלת המצוות ע"י עם ישראל, תוקף חיוב המצוות נובע מקבלת עם ישראל.
הרב חיים כץ | ד' אדר א' תשפ"ד
משפטי ה' אמת
שיחת מוצ"ש פרשת משפטים תשפ"ד
שמירה על ממון הזולת מתוך אכפתיות היא חסידות ממש. הלוואה מבטאת את האחדות שבעולם, ועל כן הריבית חמורה עד כדי שדומה לעבודה זרה. האמת אחת ואחדותית, לעומת השקר - שכל עניינו פירוד ופיזור, ואין לו קיום. כששמע עם ישראל כמה שמח הקב"ה בקיום שלהם את המצוות - מיד אמר 'נעשה!'.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | א' אדר א' תשפ"ד
רבנו בחיי פרשת משפטים חלק ב'
המשך דברי המדרש מאתמול : "התורה דינין מלפניה ודינין מאחריה, בנתינת עשרת הדברות לישראל ניתן להם הכל. בזמן שהדין נעשה למטה אין דין למעלה". "אשר תשים לפניהם" תשים מלשון סם ללמדנו שאם זכה האדם התורה שלמד נהפכת לו לסם חיים ואם לא זכה אז ההפך ח"ו. "כי תקנה עבד עברי" הסברו של רבנו בחיי מדוע התורה פותחת את הדינין דווקא בדינו של עבד עברי.
הרב חיים כץ | כ"ט בשבט תשפ"ד
השלבים בבניית עבודת ה'
מפרשת משפטים ניתן ללמוד מסדר הפסוקים את השלבים בעבודת ה'.
הרב חיים בן שושן | כ"ח שבט תשפ"ד
השלמת התמונה
רגע בפרשה | פרשת משפטים
מעבר מהמעמד החד פעמי, הנשגב והרוחני אל המציאות המעשית היומיומית, מהכלל אל הפרט. הרב ינון גרוסברג ברגע בפרשה לפרשת משפטים מבית אתר ישיבה.
הרב ינון גרוסברג | כ"ט שבט תשפ"ד
רבנו בחיי פרשת משפטים חלק א'
הכרת פנים במשפט אינה טובה. שלמה המלך בספר משלי הוסיף ע"ג איסור התורה שמי שנושא פנים במשפט ומעוות את הדין, העם שונא אותו. המשפט מביא שלום לעולם, וכן ת"ח מביאים שלום לעולם ומפאת כך המשפט נמסר לידי החכמים. אדם שהולך לדון בערכאות של גויים, הנו גוזל ומיקר שם ע"ז. הגזל וחילול ד' הנם עבירות יותר חמורות מן רציחה. דברי המדרש שכ"מ שנא' אלה פסל את הראשונים וכ"מ שנא' ואלה מוסיף על הראשונים.
הרב חיים כץ | כ"ח בשבט תשפ"ד
וגר לא תונה
הרב יצחק בן יוסף | שבט תשפ"ד
מדבר שקר תרחק
הרב יצחק בן יוסף | שבט תשפ"ד
הכלב והזאב ומה שביניהם
הרב מאיר גולדויכט | שבט תשפ"ד
שמע ישראל
הרב יוסף נווה | שבט תשפ"ד
זהירות בממון האחר וגודל האחדות
שיחת מוצ"ש פרשת משפטים תשפ"ג
הדיינים צריכים להיות האנשים המתאימים ביותר לתפקידם, ובחירתם צריכה להיות נקיה משיקולים זרים | ניתן למצוא מקבילות לארבעת אבות נזיקין בחיי האדם: בבין אדם לחבירו, בבין אדם למקום, ואף במעשים הטובים | התורה מזהירה אותנו לשמור על ממונו של האחר, ואפילו במקום פיקוח נפש | אנו מצווים על פריקה וטעינה אף עבור שונאים, ועל ידי זה נוצר קידוש השם | מחצית השקל יוצרת אחדות, והיא מגינה על עם ישראל מהנגף.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ז שבט תשפ"ג
העמק דבר פרשת משפטים
באורו של הנצי"ב להבדל בין שונא לבין אויב, היכן הדין של "זקן ואינה לפי כבודו" (שאם האדם מבוגר ולא ראוי לו לטרוח באבדה פטור מלהשיב) רמוז בפרשתנו? האם מצוות פריקה וטעינה הנה דווקא בשדה או גם בבית? באורו של הנצי"ב שמפרק כ"ג פסוק ו' - סוף העניין יש כאו אזהרה מיוחדת לבי"ד. איסור להטות משפט גם אם החייב הנו דל אמצעים ויש סיבה לרחם עליו. שאלת הנצי"ב הרי "מדבר שקר תרחק אינו רק אזהרה לבי"ד ומדוע הוזכר בהקשר הזה? תשובת הנצי"ב לשאלתו. הסבר הנצי"ב לפסוק "ונקי וצדיק אל תהרוג" שאם ביה"ד פסק על פלוני שהנו זכאי, ואח"כ גילו שטעו בפסקם, אסור להם להחזיר את הדין. מכיוון שבוודאי הייתה סיבה מאת הקב"ה שיצא זכאי. ואם הנך דואג שהאדם חייב ולא קבל את עונשו אל תדאג הרבה שליחים למקום.
הרב חיים כץ | כ"ה שבט תשפ"ג
איך מכניסים את הקב"ה לפרטים
הקב"ה גם בורא וגם וגם משגיח על העולם. הזוהר מסביר את "ואלה המשפטים" שזה גילגולי נשמות. עניין השגחה על כל אחד ואחד.
הרב חיים בן שושן | כ"ד שבט תשפ"ג
אחרי רבים להטות
"שהתקינו הראשונים והטילו שמתא חמורה מאד ויהיו כל ישראל מובדלים מאדם שמונה על ידי המלך בלי הסכמת הקהל… שלא יהיה אדם ראוי ליטול שררה על חבירו לא על ידי מלך ולא על ידי שרים לשופט, כדי לעשות ולכוף חבירו לא בדברי שמים ולא בדברי הכא..."
הרב שמואל אליהו | כד שבט תשפ"ג
עין תחת עין האמנם?
הרב יצחק בן יוסף | כד שבט תשפ"ג
מה היחס בין השתדלות לבין ביטחון בה'
שיחת מוצ"ש פרשת משפטים תשפ"ב
הפרשה אומרת לנו "רק שבתו יתן ורפוא ירפא" ודורשים חזל שמכאן למדו שניתנה רשות לרופא לרפא, הרב מציג שיטות שונות ביחס שבין ההשתדלות שאנו צריכים לעשות ובין הביטחון שאנו צריכים לסמוך על ה' שידאג לנו.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ז שבט תשפ"ב
מפגש שמים וארץ בדיני הממונות
פרשת משפטים
הסמיכות למתן תורה - לימוד הענוה. האידאליות שבדיני ממונות. עונש רע ועונש טוב. הרכבת יראת שמים עם מוסר טבעי. סנהדרין אצל מזבח. משפט המלך. עבדות מתקנת. הלואה - צדקה מכבדת.
הרב אליהו ברין | כ"ד שבט תשפ"ב

המשפט העברי וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו
חלק ד
חלק ד
הרב יוסף כרמל | אדר א תשפ"ב
