בית המדרש

x
x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
76 שיעורים
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    ארץ אגדה: הורי שמואל ומצוות המלוכה

    הורי שמואל ציפו לביאת 'מלך המשיח', והדבר מסייע לשיטה שיש מצוות למנות מלך על ישראל, ושמואל התנגד לבקשת ישראל מסיבה אחרת. תפקיד המלך לחזק את משפט התורה, וממילא יהיה ניצחון על אויבי ישראל.

    הרב מרדכי הוכמן
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    ארץ אגדה: מזבח הזהב של שלמה

    שלמה הוסיף לוחות ארז למזבח הזהב כדי להסתיר את הטבעות שלו ולסמל שזהו מקום הקבע שלו. שלמה ודויד התייחסו למזבח הזהב כאילו הוא בתוך קדש הקדשים משום שזהו מקומו העקרוני.

    הרב מרדכי הוכמן | ג' חשוון תשפ"ה
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    משמעות וכתיבת השם פינחס

    השם פינחס משמעותו בקשה מה' שיפנה ויחוס עלינו. בתורה שמו נכתב באופן מלא, אך חז"ל כתבו את שמו באופן חסר, ונטלו את האות יו"ד משמו כערבון לכך שילמד זכות על ישראל, ותגיע הגאולה השלמה ואז יחזירו אותה לשמו.

    הרב מרדכי הוכמן | יב תשרי תשפ"ה
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    מזבח הנחושת של שלמה

    שלמה בנה את המזבח שבמקדש מאבנים, והעביר אליו את צפוי הנחושת שנעשה ממחתות השרופים, כדי להזכיר שרק לכהנים מותר להקריב במזבח שבמקדש. ספר מלכים מזכיר את המזבח רק בדרך אגב, משום שהמזבח לא הגשים את התקוות והאנשים המשיכו להקריב בעצמם בבמות.

    הרב מרדכי הוכמן | ח' אלול תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    אליהו בבית הקברות

    רבה בר אבוה פגש באליהו בבית הקברות, ובגדו ספג 'ריח עלים של גן עדן', האגדה מרמזת שרבה בר אבוה קיבל במקצת את שיטת אליהו הנביא, והסכים לקבל מתנה מעשיר כדי שיוכל לחתן את בנותיו עם חתנים העמלים רק בתורה.

    הרב מרדכי הוכמן | כו תמוז תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    שולחן הזהב של שלמה

    בתורה קודם שולחן הזהב למנורת הזהב חוץ מפרשיית המגדף, דויד ושלמה למדו משם להקדים את המנורה לשולחן מפני שהשולחן מסמל רדיפה אחר עשירות עודפת ואילו המנורה מסמלת את הצדיקים.

    הרב מרדכי הוכמן | יח תמוז תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    מי מריבה - תפילה מתוך מרירות

    ה' תכנן שהמים יצאו מן הסלע בנס באמצעות דבור של משה, ותמוה מדוע הסכים ה' לעשות את הנס גם באמצעות הכאה. צריך להבין ש'הכאה' פירושה תפילה מתוך מרירות ומתוך תביעה.

    הרב מרדכי הוכמן | סיון תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    דויד המלך והאבלות על תלמידי רבי עקיבא

    המסורת על תלמידי רבי עקיבא שמתו בספירת העומר שורשה בהספד שתיקן דויד על מות שאול ויונתן, שהוא בעצם 'הספד' על משיח בן יוסף. ושורשה במתח שקיים בין 'תופשי התורה'; לבין 'יוצאי הצבא' המסורת שהם פסקו מלמות בל"ג בעומר ויציאת התלמידים לירות בקשת משמעותה 'תחיית' משיח בן יוסף

    הרב מרדכי הוכמן | איר תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    המעשה שהיו מסובין בבני ברק – ורס"ג

    המעשה בחכמים שהיו מסובים בבני ברק וסיפרו ביציאת מצרים כל ליל הסדר מושמט בהגדה של רס"ג,לשיטתו לאחר העיסוק בספור יציאת מצרים עדיף לעסוק בהלכות (קרבן) פסח כמו המעשה שבתוספתא.

    הרב מרדכי הוכמן | ניסן תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    כמה 'מה נשתנה'? ולמה?

    בנוסח הקדום של ההגדה יש רק 3 קושיות 'מה נשתנה' בדורות המאוחרים קבעו הגאונים לשאול 4 קושיות והוסיפו את המדרש בענין 4 בנים. מטרת הדגשת המספר 4 היא להביא את הגאולה ברחמים בזכות עמל התורה

    הרב מרדכי הוכמן | אדר תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    מסירות נפש שרה על מערת המכפלה

    שרה ידעה על חשיבות מערת המכפלה וביקשה מה' שייקח את נפשה בשדה הסמוכה למערה, ואז יוכל אברהם לבקש לקנות את מערת המכפלה לאחוזת קבר, בלא שבני חת יחשדו בדבר.

    הרב מרדכי הוכמן | שבט תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    יוסף ותורת המספרים

    יוסף מדגיש בפעולות שהוא עושה במצרים את המספר חמש ואת המספר עשר, והדבר נועד כדי לבטל את גזירת הרעב שנגזרה על המצרים ועל העולם.

    הרב מרדכי הוכמן | טבת תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    רבקה גורפת חוטמה

    בפרשת תולדות האות ה והאות ק מופיעות באופן יוצא דופן, הדבר קשור למשמעויות שהתלמוד דורש בענין האותיות האלו, והוא קשור למדרש בענין רבקה שגרפה את חוטמה.

    הרב מרדכי הוכמן | א כסליו תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    רבי שמעון הנשיא (המירוני)

    בתלמוד מובאים מעשה ברבי שמעון הנשיא ומעשה במירוני שקשורים לצוואה של חולה שמת, ויש חולקים ולדעתם הוא בכלל לא מת. הדברים קשורים לשיטת רשב"י שמשיח בן יוסף לא מת.

    הרב מרדכי הוכמן | אב תשפ"ג
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    מי נשאו את הכיור

    התורה לא גילתה מי נשאו את הכיור, ונאמרו בכך כמה הסברים. ומסתבר שבעלי התשובה נשאו אותו, והתורה חסה על כבודם ולא כתבה זאת במפורש.

    הרב מרדכי הוכמן | כז איר תשפ"ג
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    ה'בכור' של רבי צדוק

    לדעת הרמבם רבי צדוק ובנו רבי אלעזר לא היו כהנים, והמעשה בבכור, שהיה לרבי צדוק ומעשה נוסף שמסופר עליו הם מעשיים סמליים שקשורים לתורת רשב"י

    הרב מרדכי הוכמן | אדר תשפ"ג
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    בגד מיוחד לכבוד המשיח

    חכמים נחלקו איזה מעשר צריך להפריש בשנת השמיטה בעמון ומואב, וחגי הנביא העיד כשהוא יושב על מדוכה, שמפרישים מעשר עני. למחלוקת הזו יש השפעה על מנהג יחידי סגולה לקנות בגד מיוחד לקבלת פני המשיח.

    הרב מרדכי הוכמן | טבת תשפ"ג
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    האם מותר לאילפא לקפוץ למים

    אילפא אמר שיקפוץ למים ויטבע אם יתברר שאיבד את יכולתו התורנית, אך הוא לא התכוון לכך כפשוטו, ואליהו הנביא בא ועזר לו להוכיח את צדקת דרכו בחיים.

    הרב מרדכי הוכמן | כסלו תשפ"ג
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    גדולי ישראל ויחסם לשולחן הפנים

    רש"י מתעלם מהחשיבות שהעניקה התורה לשולחן לחם הפנים. הרמב"ם והאר"י הקדוש אומרים שלא זכו להבין את טעם המצווה הזו. וזאת משום שחכמי ישראל מתנגדים למרדף אחר העושר שהשולחן מסמל אותו.

    הרב מרדכי הוכמן | תשרי תשפ"ג
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    מדוע הרקיד בר קפרא את רבי

    מסופר שבר קפרא בידח והרקיד את רבי, ובן אלעשה העשיר שהתנגד לכך עזב את המקום. אלו רמזים שרבי חזר בו וקיבל את שיטת בר קפרא שהתנגד למרדף אחר העושר.

    הרב מרדכי הוכמן | תשרי תשפ"ג
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il